Escolteu les paraules “projecte educatiu” i us envaeix una gran mandra a tot el cos? Heu intentat entendre’l, però és impossible? Si has respost que sí, són pistes de que el vostre projecte educatiu necessita una revisió.

El projecte educatiu (PE) defineix com eduquem a l’esplai i és la base per desenvolupar els nostres projectes del curs i activitats. No es tracta d’un document escrit, sinó de les idees, de la nostra missió i dels objectius generals que tenim vers els infants, les famílies, l’entorn i el món.

Com que les idees no es poden quedar només en el cap d’uns quants monitors i monitores, i volem que l’esplai sigui conegut i reconegut en el nostre entorn immediat i més enllà, necessitem plasmar aquestes idees de manera que es puguin compartir: un document, un dibuix, un vídeo, etc. Aquest document no pot ser finit, sinó que s’adapta als canvis de la societat, de l’entorn i dels agents educatius de l’esplai, entre d’altres.

A Esplac vetllem per a què els esplais revisin el seu projecte educatiu i redefineixin la seva tasca educativa al llarg del temps. Si no teniu clar si és el vostre moment de treure-li la pols i revisar-lo, aquí teniu algunes pistes que us poden servir d’ajuda. N’anirem publicant d’altres al llarg d’aquests dies. Ah! I no oblideu consultar els recursos que us proposem!

Indicador 1: No sabeu quan es va fer ni on para

indicador1

És important que el projecte educatiu estigui compartit, com a mínim, entre tot l’equip de monitors i monitores. Si no el coneixeu, o només el té present una part de l’equip, ara és el moment de fer el vostre projecte educatiu d’acord amb l’actualitat de l’esplai, l’equip de monis i l’entorn.

Per començar, els primers dos recursos que us recomanem que llegiu són El projecte com a eina organitzativa i pedagògica i Guió per fer un bon projecte, podeu descarregar-vos-els al Banc Recursos.

Indicador 2: No coneixeu qui el va fer

indicador-2

El vostre projecte educatiu és tan antic que no sabeu qui el va fer? Probablement hi ha hagut algun problema en el traspàs d’informació entre generacions de l’esplai. Ara és el moment pel vostre equip d’establir com es fa el relleu de persones, idees i responsabilitats a l’esplai!

Us recomanem la lectura del llibre La roda del relleu. No perdeu cap detall de la part pràctica!

Indicador 3: El vostre projecte educatiu només utilitza la paraula “nen”

indicador-3

A l’esplai hi participen nenes i nenes, però encara queda algun projecte educatiu que se li escapa. S’utilitzen diverses paraules per evitar fer servir només un dels dos gèneres: com per exemple infants o infància i adolescents o adolescència. Pel que fa a les famílies, no només hi participen els pares, si no que també ho fan les mares, algunes tietes i oncles i, fins i tot, avis i àvies. Per parlar de totes aquestes persones, utilitzem la paraula “família”.

En l’educació no només és important el llenguatge, sinó l’actitud i el comportament dels referents dels infants i també les activitats que fem a l’esplai. Per això us recomanem fer un cop d’ull als materials del Banc de recursos sobre gènere.

Indicador 4: No queda clar com els infants i joves participen a l’esplai

indicador-4Volem que els infants i joves participin més a l’esplai, però no sabem com facilitar-ho? No hi estem gaire acostumats i acostumades més enllà de les activitats? El projecte educatiu no reflecteix com són els processos de presa de decisió dels infants i joves?

Us proposem una activitat per iniciar-se al diàleg i a decidir. Ens dóna idees sobre com influeix la comunicació i contribueix a que els infants i joves puguin tenir converses enriquidores i no rebutjar cap idea d’entrada. Si us animeu a fer l’activitat, podeu valorar-la al Banc de recursos.

Indicador 5: Els infants i joves de l’esplai volen decidir més coses!

indicador-5

Els infants i joves participen a l’esplai, però volen anar més enllà! Com a protagonistes del seu procés d’aprenentatge i com a centre de la tasca educativa dels monitors i monitores, els infant i joves han de fer saber quines coses els interessen i què volen fer a l’esplai. A participar, se n’aprèn participant, i l’esplai és un dels primers llocs on els infants exerceixen, practiquen i milloren les seves habilitats, coneixement i actituds necessàries per a la participació.

Us recomanem una activitat de reflexió i treball en equip que servirà, per una banda, per a que els infants i joves puguin decidir com participen a l’esplai i alhora com ho volen fer. Ens ajudarà als monitors i monitores a l’hora de revisar el nostre projecte educatiu.

Indicador 6: Les coses funcionen bé com les hem fet sempre?

indicador-6

Creieu que teniu la fórmula perfecta de l’esplai i tot funciona rodat? Poseu a prova la vostra afirmació!

Us proposem que tot l’equip de monitores i monitors jugueu al joc de detecció de necessitats. És un joc de taula que ens serveix per aprofundir en com es troba el nostre esplai en temes de participació, organització, ideari, participació infantil, relació amb les famílies, cohesió… Poseu-vos en contacte amb la vostra coordinadora de projectes del sector si voleu provar-lo i esteu obertes a millorar el vostre projecte educatiu!

Indicador 7: Els infants i joves volen fer activitats noves!

indicador-7

Feu moltes activitats repetides? Sovint heu de recórrer a l’activitat estrella que mai falla? Potser l’equip de monis heu de debatre sobre les activitats a l’esplai i la seva finalitat i trobar-ne de noves. És important reflexionar sobre què fem a l’esplai i amb quina finalitat, i això és precisament el que recull el projecte educatiu de l’esplai!

Traieu la pols del vostre projecte educatiu! Us recomanem aquesta dinàmica i el baròmetre per ajudar-vos a repensar-lo.

Indicador 8: Fer el projecte educatiu sembla una missió impossible

indicador-8

Si posar-vos a debatre el projecte educatiu és igual a fer el cim més alt que heu fet mai, us donem alguns consells. Podeu consultar els apunts dels cursos de monis sobre pedagogia, psicologia, treball amb famílies i posar a debat algunes preguntes. Cada moni pot mirar-se un bloc i portar dues o tres preguntes a l’assemblea de monis.

L’Esplai MIV fa uns mesos ens va compartir una bona pràctica on, a través d’aquest apunts i l’aportació de la resta de l’equip de monis, van fer un cartell sobre la psicologia evolutiva dels infants i joves. Vosaltres podeu aprofitar-ho per revisar el vostre projecte educatiu.

Indicador 9: No queda gaire clar com, quan i per què participen les families

indicador-9

Voleu que les famílies formin també part de l’esplai però quan els hi demaneu participen les quatre famílies de sempre. A vegades les families demanen participar en un sortida que no teniu previst que hi siguin presents.

No acabeu de trobar l’encaix perfecte entre esplai i famílies? És el moment de revisar el triangle infant – monis – família! Sense aquest triangle de relació i implicació a l’esplai, el projecte no està complet.

Si feu una lectura a l’Esmolet de participació (concretament a partir de la pàgina 84) us fareu una idea d’alguns tipus de participació per part de les famílies i algunes maneres de coordinar-se amb elles. Segur que agafeu moltes idees i podeu crear el vostre propi model de participació de les famílies a l’esplai. Ah! Tingueu en compte que elles també tenen quelcom a dir sobre la seva participació!

Indicador 10: Els monis no us poseu d’acord sobre l’ús dels jocs i les joguines

indicador-10

Al vostre esplai està totalment prohibit portar videojocs? O aprofiteu les estones lliures per compartir-los entre tots i totes? El petits no poden portar joguines, però els joves poden portar els telèfons mòbils?

El més important és que la gestió que fem amb els jocs i les joguines en qualsevol edat sigui coherent entre elles i amb la resta del projecte educatiu de l’esplai.

Teniu una bona pràctica sobre algun d’aquestes temes? Compartiu-lo amb la resta d’esplais i contacteu amb la Coordinadora de Projectes del vostre sector.