A l’esplai fem educació vivencial? Educar des de l’experiència o la transmissió? El segon Vermut Pedagògic d’Esplac ha tancat el curs a Mas Fonollar, Santa Coloma de Gramenet, en el que s’ha convertit en un espai de reflexió i debat on monitores i monitors de diferents esplais han pogut compartir visions sobre la manera en què eduquem a les nostres entitats.
El passat 15 de maig, sota el títol “Educació Vivencial: Aprenentatge a través de l’experiència o la transmissió?” va tenir lloc el segon Vermut Pedagògic d’Esplac, un un espai de debat, constructiu i cooperatiu, on compartir recursos, idees i noves preguntes per replantejar i créixer en la nostra tasca.
Sens dubte, l’educació vivencial, l’aprendre fent, és una de les metodologies clau dels esplais, però n’és la única? És la correcta? L’aprenentatge per transmissió té cabuda en el món del lleure? Sovint parlem de la figura de la referent, una manera d’educar (de transmetre valors i coneixements) a través d’una persona que prenem com a referència, en aquest cas, les monitores i els monitors. Això pot entrar en contradicció amb la nostra aposta per un aprenentatge vivencial, en el qual els infants escullen el seu propi camí en el procés educatiu, en el qual les monis som responsables de crear les condicions en què l’aprenentatge sigui possible (a través de jocs, dinàmiques, centres d’interès, etc.).
No obstant, apostem per la complementarietat que té l’educació a través de les vivències, de l’experiència, amb la transmissió de valors, actituds i coneixements en base els nostres idearis que fem com a monitores i monitors. A diferència de l’educació formal, des de l’esplai marquem una meta comuna a la qual cada infant escull el camí per arribar-hi, a partir del pensament crític.
La segona edició del Vermut Pedagògic ha tancat fent un bon balanç d’aquest nou espai de reflexió i debat, amb la mirada cap a principis de curs per reprendre aquest format d’activitat.