7-març-2018
Autora: Alícia Aranda, monitora de l’Esplai Eixam de Rubí i participant en un SVE a Salzburg.
Només arribar, em va sorprendre la multiculturalitat que hi havia a la ciutat. No només pels turistes, que vénen d’arreu del món, sinó també pel jovent (la majoria estudiants de música) i els propis habitants austríacs, d’orígens molt diversos.
Al barri on treballo, la gran majoria dels infants són immigrants o fills de famílies immigrants. Hi ha moltes persones turques, iugoslaves, poloneses, romaneses… Un dia, vaig anar a fer un taller a una escola del barri, i va resultar que a la meva classe només hi havia una nena austríaca. Aleshores em vaig començar a preguntar com es tractava aquesta multiculturalitat a Àustria.
Resulta que a Salzburg hi ha escoles amb un percentatge del 100% d’infants austríacs i d’altres amb un 100% d’infants immigrants. Amb el govern anterior, es donava suport a la integració dels infants, que assitien a l’escola regularment i que rebien classes addicionals d’alemany. Tot i això, moltes famílies locals intenten portar els seus fills a escoles “bones”, amb un baix percentatge d’immigració, cosa que fa que de les altres, les anomenades brennpunktschulen (alguna cosa així com ‘escoles conflictives’), acabin amb un 100% d’infants immigrants, els quals no tenen fluïdesa amb cap llengua, ja que fa massa temps que viuen a Àustria per parlar el seu idioma nadiu correctament, però a casa no parlen bé l’alemany.
A Salzburg hi ha escoles amb un percentatge del 100% d’infants austríacs i d’altres amb un 100% d’infants immigrants. Hi ha multiculturalitat, però no integració.
Als casals de joves, als parcs on organitzem activitats o als centres infantils de tardes hi participen en un 95% infants i joves immigrants. Existeix el pensament entre els locals que aquestes coses són per a infants els seus pares dels quals no poden estar per ells i, per tant, no s’hi volen involucrar. Em fa molta pena veure la poca integració que hi ha en una ciutat tan multicultural, i més ara que amb el nou govern es volen aplicar mesures perquè els infants immigrants que encara no parlen bé la llengua hagin d’anar a una classe completament separada.
Per aquest motiu, com a projecte personal he decidit organitzar alguna cosa per a afavorir la integració i que els infants aprenguin sobre el valor de la interculturalitat, que treballem, entre d’altres, a Esplac.