Trobades de Sectors: Gimcana
En poques paraules…
Es tracta d’una anàlisi de la realitat que fan els mateixos infants durant una trobada de sector. A partir d’aquesta anàlisi es farà una pluja d’idees de quins són aquells temes que més els preocupen i/o que els agradaria poder dir-hi alguna cosa.
Es tracta de diverses activitats que pretenen donar als infants un espai en el què reflexionar sobre quins temes els preocupen en diferents àmbits quotidians. L’activitat combina tan activitats per trencar el gel, com activitats d’autoreflexió, debat i creativitat.
Objectius
- Fomentar l’esperit crític del grup d’infants
- Fomentar el debat entre un grup de persones poc conegudes.
- Detectar les inquietuds i preocupacions dels infants.
- Desenvolupar l’anàlisi crític de l’entorn que envolta als infants
Edat
Infants de 6 a 12 anys
Durada
3/4 hores
La part introductòria és la mateixa per tots els grups d’edat
L’activitat té forma de gimcana però amb una activitat introductòria que té com a objectiu introduir el tema de les activitats, així com trencar el gel entre grups d’infants que possiblement tenen poca relació.
- Introductòria. Es fan dos equips, cada equip es col·loca en línia recta en un costat de l’espai i les monitores es col·loquen al mig amb un objecte (mocador, foulard, cantimplora, etc). Les monitores diran en veu alta un seguit de frases i els infants que se sentin identificats hauran de sortir a buscar l’objecte. L’objectiu és aconseguir agafar l’objecte i tornar a la línia de sortida sense que cap persona de l’equip contrari et toqui. Si ho aconsegueixen tenen un punt, en cas que et toquin el punt és per l’equip contrari. A continuació hi ha les frases, si es considera que el joc s’allarga massa, se’n poden fer menys:
-
- Totes aquelles que volien jugar al carrer i com que passaven cotxes no han pogut.
- Totes aquelles que a vegades els hi fa por travessar el carrer perquè els cotxes van massa ràpid.
- Totes aquelles que alguna vegada no hagi pogut jugar a futbol “perquè diuen que és un joc de nens”
- Totes aquelles que algun cop els hi hagin dit “això ja ho entendràs quan et facis gran”.
- Totes aquelles que s’han volgut posar una peça de roba d’algun color, i no se l’han acabat posant perquè els hi feia vergonya.
- Totes aquelles que algun cop han volgut dibuixar una cosa i els adults no l’han deixat.
- Totes aquelles que pensen que els adults no els hi demanen quasi mai la seva opinió.
- Totes aquelles que pensen que necessitarien més temps lliure.
- Totes aquelles que pensen que tenen més coses de les que necessiten.
- Totes aquelles que pensen que la seva família no l’escolta.
- Preguntes i colors. Aquesta prova serveix per poder veure quin àmbit és el que suscita més interès per part dels infants. En aquesta prova doncs el que pretenem és fer escollir als infants entre quatre preguntes, que a continuació respondran mitjançant diverses expressions. Per començar es col·loquen tres o quatre preguntes en una plaça, o espai ample, relacionades amb un color. Per grups es mouen els infants i escullen en silenci quina pregunta els agradaria respondre. Hauran de recordar quin color correspon a cada pregunta. Es reparteix a cada infant quatre cartolines (una de groga, una de verda, una de taronja i una de blava). Els infants es col·loquen en rotllana mirant cap a fora. Un cop col·locats una de les monitores fa un senyal i els infants hauran d’ensenyar la cartolina amb el color que correspon a la pregunta volen respondre. D’aquesta manera serà més difícil que la seva decisió sigui influenciada per la resta d’infants.
Les preguntes seran les següents:
-
- Has volgut jugar mai a un lloc del teu poble/barri i no has pogut perquè alguna cosa t’ho impedia? Color Groc.
- Has volgut portar o jugar mai a alguna cosa i no ho has fet perquè era de “nen” o “nena”? Color Verd.
- Creus que els adults t’amaguen informació? Color Taronja.
- Creus que pots triar suficients coses de les quals fas durant el dia? Color Blau.
Aquí les monitores hauran d’apuntar el nombre d’infants han escollit cada pregunta.
Aquí comença la part que es diferencia del grup de grans
- Es fan grups tenint en compte les preguntes escollides anteriorment. Cada grup posa en comú què respondrien a la seva pregunta i en quines situacions s’han trobat amb relació a aquesta.
- Els mateixos grups representa en un dibuix, plastilina o escrit (el què prefereixi cada grup d’infants) el què han estat parlant. Les monitores hauran de fer fotografies a les creacions dels infants.
- Se li dóna a cada grup el llistat següent de temes i s’han de posar d’acord per ordenar-ho, segons el què ells considerin més important.
- Anar a l’escola/feina cada dia
- Que hi hagi espais per poder jugar
- Tenir temps lliure
- Veure’s amb les amigues
- Tenir moltes coses a casa
- Si tinc un problema, que algú de la meva família em pugui ajudar
- Fer esports
- Estudiar
- Tocar un instrument
- Poder tenir la roba que vull
Un cop estigui ordenat les monitores hauran de fer una fotografia al llistat en ordre per fer-ne retorn. Aquestes, juntament amb les fotografies de l’anterior activitat i el nombre d’infants que han escollit cada pregunta, es poden enviar per correu electrònic (organització@esplac.cat), Telegram de l’Esplaiada 2021, Instagram (@esplaiscatalans) o a la Coordinadora de Sector (per WhatsApp o correu electrònic)
La part introductòria és la mateixa per tots els grups d’edat
L’activitat té forma de gimcana però amb una activitat introductòria que té com a objectiu introduir el tema de les activitats, així com trencar el gel entre grups d’infants que possiblement tenen poca relació.
- Introductòria. Es fan dos equips, cada equip es col·loca en línia recta en un costat de l’espai i les monitores es col·loquen al mig amb un objecte (mocador, foulard, cantimplora, etc). Les monitores diran en veu alta un seguit de frases i els infants que se sentin identificats hauran de sortir a buscar l’objecte. L’objectiu és aconseguir agafar l’objecte i tornar a la línia de sortida sense que cap persona de l’equip contrari et toqui. Si ho aconsegueixen tenen un punt, en cas que et toquin el punt és per l’equip contrari. A continuació hi ha les frases, si es considera que el joc s’allarga massa, se’n poden fer menys:
-
- Totes aquelles que volien jugar al carrer i com que passaven cotxes no han pogut.
- Totes aquelles que a vegades els hi fa por travessar el carrer perquè els cotxes van massa ràpid.
- Totes aquelles que alguna vegada no hagi pogut jugar a futbol “perquè diuen que és un joc de nens”
- Totes aquelles que algun cop els hi hagin dit “això ja ho entendràs quan et facis gran”.
- Totes aquelles que s’han volgut posar una peça de roba d’algun color, i no se l’han acabat posant perquè els hi feia vergonya.
- Totes aquelles que algun cop han volgut dibuixar una cosa i els adults no l’han deixat.
- Totes aquelles que pensen que els adults no els hi demanen quasi mai la seva opinió.
- Totes aquelles que pensen que necessitarien més temps lliure.
- Totes aquelles que pensen que tenen més coses de les que necessiten.
- Totes aquelles que pensen que la seva família no l’escolta.
- Preguntes i colors. Aquesta prova serveix per poder veure quin àmbit és el que suscita més interès per part dels infants. En aquesta prova doncs el que pretenem és fer escollir als infants entre quatre preguntes, que a continuació respondran mitjançant diverses expressions. Per començar es col·loquen tres o quatre preguntes en una plaça, o espai ample, relacionades amb un color. Per grups es mouen els infants i escullen en silenci quina pregunta els agradaria respondre. Hauran de recordar quin color correspon a cada pregunta. Es reparteix a cada infant quatre cartolines (una de groga, una de verda, una de taronja i una de blava). Els infants es col·loquen en rotllana mirant cap a fora. Un cop col·locats una de les monitores fa un senyal i els infants hauran d’ensenyar la cartolina amb el color que correspon a la pregunta volen respondre. D’aquesta manera serà més difícil que la seva decisió sigui influenciada per la resta d’infants.
Les preguntes seran les següents:
-
- Has volgut jugar mai a un lloc del teu poble/barri i no has pogut perquè alguna cosa t’ho impedia? Color Groc.
- Has volgut portar o jugar mai a alguna cosa i no ho has fet perquè era de “nen” o “nena”? Color Verd.
- Creus que els adults t’amaguen informació? Color Taronja.
- Creus que pots triar suficients coses de les quals fas durant el dia? Color Blau.
Aquí les monitores hauran d’apuntar el nombre d’infants han escollit cada pregunta.
Aquí comença la part que es diferencia del grup de petits
A partir de quin color ha escollit cada infant es fan grups i es comença una roda per cada una de les proves, en forma de gimcana.
- Teatre. Els infants a continuació hauran de preparar una representació separada en dues parts, amb relació a la pregunta que han escollit:
-
- Representar situacions en les quals s’han trobat, o que creuen que es poden trobar els seus companys/es responent a la pregunta escollida.
- Representar tal com els hi agradaria que fos la realitat en l’àmbit de la pregunta escollida.
Important!: En aquest espai es prepara la representació però no s’interpreta.
- Ordenar preocupacions. A continuació teniu un llistat de preocupacions. Tindran dues còpies de la llista. Els infants han de fer dues columnes, una ordenant les afirmacions de més important per un infant a menys; i l’altra, de més important per una persona adulta a menys.
Preocupacions:- Anar a l’escola/feina cada dia
- Que hi hagi espais per poder jugar
- Tenir temps lliure
- Veure’s amb les amigues
- Tenir moltes coses a casa
- Si tinc un problema, que algú de la meva família em pugui ajudar
- Fer esports
- Estudiar
- Tocar un instrument
- Poder tenir la roba que vull
- Mar, cel i terra. Es diferencien tres espais diferents: mar, cel i terra. El mar significa que no s’hi està gens d’acord; terra que no se sap i cel que s’hi està d’acord. Si considereu que l’activitat s’està fent molt pesada, es poden fer menys frases. Per fer el retorn apuntar quants infants s’han col·locat a cada àmbit amb cada frase.
- Si tinc un problema, algú de la meva família m’ajudarà
- A la meva família ens ho passem bé tots junts
- Em sento segura a casa
- Els meus pares (o les persones que em cuiden) m’escolten i tenen en compte el que dic
- La meva família (o les persones que em cuiden) em donen llibertat suficient
- A casa teva, hi ha algun lloc on puguis estudiar-hi amb tranquil·litat.
- La meva família (o les persones que em cuiden) em fan fer masses extraescolars.
- A casa teva, o molt a prop, hi ha algun lloc a l’aire lliure on puguis jugar-hi de manera segura.
- Estic contenta amb totes les coses que tens.
- Tinc suficients amigues.
- Em sento segura al barri/poble on visc.
- Si tinc un problema, alguna amiga em donarà suport.
- Els meus mestres m’escolten i tenen en compte el que dic.
- Un cop tots els grups han acabat les proves, es reuneixen tots els grups i cada un representarà el teatre que ha preparat. Les monitores aquí, han de gravar les interpretacions teatrals.
Dinamitzar els jocs i dinàmiques i no intervenir en l’elecció dels temes. Retornar de les proves el següent:
- Comptabilització de quants infants s’han col·locat a cada ítem a la prova de “mar, cel i terra”. Passar una llista dels nombres resultants.
- Foto de l’ordre en què han quedat els diferents ítems de la prova “d’ordenar preocupacions”, diferenciant quina és pels infants la llista d’infants i d’adults.
- Gravacions dels teatres.
Aquest retorn es pot fer per correu electrònic (organització@esplac.cat), Telegram de l’Esplaiada 2021, Instagram (@esplaiscatalans) o a la Coordinadora de Sector (per WhatsApp o correu electrònic).
Per tal de poder dur a terme aquest seguit d’activitats des d’Esplac us facilitem una caixa amb gran part del material que es necessita. Aquesta caixa l’heu de demanar a la vostra CPS o enviant un correu a organitzacio@esplac.cat
El material d’aquesta activitat que trobareu a dins la caixa és:
- Preguntes amb el seu color per la prova 2
- Cartolines de colors per la prova 2
- Cartells amb temes a ordenar per la prova “d’ordenar preocupacions”
La quantitat de material dependrà del nombre de participants que hi ha hagi inscrites a la trobada. Algunes de les coses que hi ha a la caixa poder demanar que us les enviem per correu per poder-ho imprimir vosaltres mateixes, si així us és més còmode.