Unes 100 monis, dirigents i joves amb vincles a l’associacionisme educatiu han passat un cap de setmana reflexionant al voltant de la temàtica “Metodologies Educatives a l’esplai”. Aquest cap de setmana, 12 i 13 de març, s’ha celebrat la vuitena edició de l’Escola d’Esplac a Vic, les jornades de formació organitzades per Esplac.
L’octava edició de l’Escola d’Esplac, l’espai de formació i debat d’Esplais Catalans, ha englobat la temàtica de les “Metodologies educatives a l’esplai”. El tret de sortida ha permès la reflexió al voltant de les noves “metodologies alternatives”, reapropiades des de l’educació formal. S’ha reivindicat que aquestes metodologies alternatives ja fa anys que les fem servir als esplais i que cal seguir fent-les i reivindicant la tasca educativa dels esplais del territori.
Amb la ponència inicial, de la mà de Caterina Pedregal i Dani Costa, s’ha defensat l’educació en el lleure, l’educació basada en aprenentatges compartits, la transformació social, etc. “L’esplai és un contrapès als valors que hi ha a la societat. Per una societat masclista eduquem en feminisme; per una societat racista apostem per l’antiracisme; en una societat capitalista: l’anticapitalisme”, exposava en Dani Costa.
L’edició ha comptat també amb la ponència de Joffre Villanueva, sobre referents històrics i actuals en el món de l’educació, i ha conclòs amb la ponència de la doctora en educació, Ani Pérez. Aquesta última, sobre perspectiva crítica entorn de les escoles alternatives, les escoles lliures i els discursos dels mitjans de comunicació sobre innovació educativa: “Una cosa que no hem de perdre de vista és que la introducció de les metodologies innovadores genera competència entre les pròpies escoles. Aquestes atrauen les classes benestants i genera un augment de la segregació escolar.”
L’Escola d’Esplac: Debat i reflexió sobre les metodologies educatives
L’edició d’enguany ha tingut lloc a l’Escola Andersen de Vic, en el marc del 40 aniversari d’Esplais Catalans. Gairebé un centenar de participants han gaudit d’aquest espai formatiu, de debat i d’intercanvi d’experiències i recursos que ofereix Esplais Catalans a les monitores i monitors, les persones sòcies i a altres persones vinculades al món de l’associacionisme educatiu, idees noves per revisar i millorar la seva tasca educativa. El cap de setmana ha proporcionat diversos espais i dinàmiques que han permès el treball en petits i grans grups segons l’objectiu.
Per al debat i la reflexió, hi han hagut vuit Taules Rodones amb persones vinculades en el camp de l’educació o amb experiència en l’associacionisme educatiu amb perspectiva del tema tractat. Han estat dividides en dos blocs: “Explorem diferents formes d’educar” i “Aprofundim en les nostres eines educatives”. Les temàtiques han estat: Educació i joc, Educació i Art, Participació i assemblearisme infantil, Educació i justícia global, Educació Vivencial, Educació Llibertària, Educomunicació i Aprenentatge i Servei i Educació. Una de les conclusions a les que s’ha pogut arribar és que el sistema econòmic genera desigualtats i està connectat al valor del treball i la generació del capital davant el desenvolupament de la vida. El lleure voluntari és un espai de resistència a tot això.
Es finalitza aquesta Escola d’Esplac reivindicant, com exposa l’actual presidenta d’Esplac, Carmen Alonso-Villaverde que “és important posar sobre la taula i nombrar les metodologies educatives que fem servir els esplais. Només així podem posar en valor totes les coses que fem bé i alhora innovar, però fent-ho des de l’anàlisi crítica i no caient en modes.”
Durant les properes setmanes publicarem les fotografies del cap de setmana i al canal de Youtube d’Esplais Catalans les ponències al complet, entrevistes i molt més.