Escola d’Esplac
Escola d’Esplac 2017:
SOM DIVERSES, SOM INCLUSIVES
Enguany, la cinquena edició de l’Escola d’Esplac, serà el cap de setmana de l’11 i el 12 de març i el tema escollit és la diversitat a l’esplai. Entenent la diversitat com a una font d’enriquiment i aprenentatge: diversitat cultural i d’origen, de capacitats i necessitats educatives, d’identitat afectivosexual, de gènere, d’estatus socioeconòmic… Volem facilitar que els esplais esdevinguin espais d’inclusió per als infants, monitors/es i famílies diverses que reflecteixin la realitat del seu territori, a través d’estratègies concretes per a cada realitat.
OBJECTIUS
- Que els esplais siguin reconeguts com a agent educatiu i inclusiu: Als esplais treballem valors com la diversitat, la participació, la interculturalitat, igualtat d’oportunitats per a tothom.
- Repensar la diversitat a l’esplai i que aquests siguin espais inclusius i d’atenció a la diversitat. Tot i que els projectes educatius dels esplais recullen la voluntat de ser diversos, sovint no reflectim la diversitat del nostre entorn. Volem garantir el dret al lleure educatiu de tots els infants i joves.
- Destacar la tasca de transformació social dels esplais; que treballem per a l’eliminació dels estereotips, prejudicis i de les barreres a la societat.
Al voltant d’aquestes idees compartirem pensaments, reflexions i experiències educatives, propostes, instruments que acompanyin als esplais a dur una tasca educativa equitativa i representativa de la diversitat social, transformant tot allò que no ens agrada per a fer un entorn més just i menys discriminatori al voltant de les diferències.
Ponència d’obertura
EDGAR IGLESIAS: “QUÈ VOL DIR SER UN ESPLAI INCLUSIU I RECONEIXEDOR DE LA DIVERSITAT SOCIOCULTURAL?”
Edgar Iglesias és llicenciat en Antropologia i Doctor en Pedagogia. Des de petit ha estat vinculat a l’educació en el lleure (dels 6 fins als 18 anys va ser membre de l’A.E.iG. Pinya de Rosa de Blanes), cosa que l’ha portat a treballar de professor a la Universitat Autònoma de Barcelona i, alhora, a ser educador amb joves al Raval. Considera que treballar en l’àmbit acadèmic i d’intervenció directa li permet tenir una perspectiva real i actualitzada entre l’acció i reflexió. Ha fet una tesi doctoral sobre l’educació intercultural en l’educació en el lleure de base comunitària a Catalunya.
Taules Rodones
Taula 1: Diversitat funcional
- Edgar Vinyals, fundador de l’Associació Saräu i president de la Federació Veus, una organització que aplega el teixit associatiu de persones amb trastorn mental del nostre país.
- Jose Ramón Lago, coordinador del Grup de Recerca Atenció i Diversitat de la Universitat de Vic, un grup d’investigació interdisciplinari format per professorat de diferents departaments de la UVic, així com també per diferents agents de l’àmbit educatiu
- ECOM, moviment associatiu integrat per organitzacions de persones amb discapacitat física. ECOM té una doble missió: defensar l’exercici dels drets de les persones amb discapacitat física per assolir la plena inclusió social i millorar la seva qualitat de vida, amb l’apoderament de les persones com a eix vertebrador; i enfortir el sector associatiu de la discapacitat física a través de la participació, la representació i el seu apoderament.
Taula 2: Diversitat cultural
- Edgar Iglesias, llicenciat en Antropologia i Doctor en Pedagogia. Vinculat a l’educació en el lleure (dels 6 fins als 18 anys va ser membre de l’A.E.iG. Pinya de Rosa de Blanes), ha estat professor a la Universitat Autònoma de Barcelona i educador amb joves al Raval. Ha fet una tesi doctoral sobre l’educació intercultural en l’educació en el lleure de base comunitària a Catalunya.
- Institut Diversitas, cooperativa d’iniciativa social dedicada a la promoció de la diversitat en un sentit ampli, així com a oferir eines per a la seva gestió en diversos àmbits socials.
- Escoltes Catalans, és l’associació laica de l’escoltisme català. Té una llarga trajectòria en projectes interculturals involucrant des dels més petits als més grans del cau. Compartiran amb nosaltres les bases d’aquest treball intercultural i alguns exemples de projectes.
Taula 3: Diversitat sexual
- Meri Torras, professora de teoria de la literatura i literatura comparada a la Universitat Autònoma de Barcelona. Investigadora en autografia, Women Studies, teoria queer y estudis culturals. Directora del grup de recerca “Cos i textualitat” (UAB).
- Ulleres per Esquerrans, projecte per explorar, qüestionar i transformar mitjançant articles il·lustrats, formacions i tallers sobre l’educació afectivo-sexual, els feminismes i lesmasculinitats amb unes altres ulleres.
- Patricia Melgar, professora del departament de Pedagogia, de l’àrea de coneixement de Teoria i Història de L’Educació. Membre de l’Institut de Recerca Educativa i del Grup de Recerca en Polítiques, Programes i Serveis Educatius i Socioculturals GRES.
Experiències
- Ràdio Nikosia
Una de les primeres emisores realitzades per persones que han estat diagnosticades de problemes de salut mental. És una experiencia que intenta una mirada lateral sobre la bogeria i busca vies alternatives -i alteratives- en l’área per a deconstruir l’estigma.
- Aïda Bisbal – TEAyudo
TEAyudo és una xarxa de profesionals especialitzats en el tractament d’infants i joves amb transtorn de l’Espectre Autista, formada per més de 20 professionals, desde psicòlegs, logopedes i terapeutes ocupacionals. Treballen amb 60 famílies de la província de Barcelona. Es basen en una metodologia conductual precoç, intensiva, educativa i individualitzada amb l’objectiu de millorar la vida de les persones amb TEA i les seves families, fent la màxima adaptació possible a l’entorn familiar, escolar i social en general.
Aïda Bisbal Díaz: persona activa, tranquil•la, amb ganes de conèixer i aprendre de l’entorn i de la gent. Ha treballat amb petits i joves desde el 2006 en l’àmbit extraescolar, menjador, colònies, voluntariat a l’extranger amb infants en situacions precàries, suports a infants amb NEE, vetlladora… Des de 2014 fins l’actualitat, és terapeuta a TEAyudo amb infants i joves amb TEA.
- Javi Ávila – Projecte Santi, Fundació El Maresme
Projecte que té com a objectiu donar a conèixer què fan i com viuen les persones amb discapacitat intel·lectual, per potenciar la seva inclusió social i generar una visió positiva i realista per part de la societat. La Fundació El Maresme és una entitat d’iniciativa social sense afany de lucre que promou i impulsa la integració social de les persones amb discapacitat intel·lectual, des dels principis de la normalització i el reconeixement de la diferència.
Javi Ávila: coordinador del Projecte Santi de la Fundació el Maresme.
- Ciutat esperança – El Parlante
Ciutat Esperança és un projecte realitzat pel col·lectiu El Parlante, en col·laboració amb el Pla Comunitari de Ciutat Meridiana amb el suport de l’Ajuntament de Barcelona.
Un grup de joves de Ciutat Meridiana que a través de l’audiovisual expressen la seva opinió sobre temes com el racisme, l’embaràs adolescent no planificat, la fotografia participativa i el bullying des del 2014. A més, participen en altres activitats que es realitzen a Ciutat Meridiana.
A dia d’avui s’estan formant en aspectes com banda sonora, documental, i constitució legal d’entitats per a crear la seva pròpia productora.
- Esplai l’Agrupa – Camp de refugiats d’Emhereiz (Sahara)
L’esplai L’Agrupa de Molins de Rei ens explica el projecte en el que porten treballant des del curs passar. Un grup de monitors i monitores de l’Esplai van marxar al desembre cap al Sàhara, al campament de refugiats d’Emhereiz! Per a fer-ho possible, varen estar treballant el projecte amb infants, joves i famílies.
- Esplais de Sants – Vincular X Educar
Vincular X educar és un projecte comunitari en el que participen alguns esplais del barri de Sants del sector Barcelona, per afavorir el procés educatiu dels infants millorant la vinculació de les famílies amb l’escola i les entitats de lleure educatiu del barri. Per als infants, és l’oportunitat d’establir bons lligams amb el seu barri i desenvolupar bons vincles de futur per al seu creixement, així com per millorar els seus aprenentatges. Per a les famílies, és una oportunitat per millorar la seva relació positiva amb l’escola i l’entorn del barri, desenvolupar la seva xarxa relacional i potenciar la cohesió social. Per a l’escola, és una oportunitat per obrir-se al barri, ser reconeguda i reconèixer altres agents educatius que col·laboren: la pròpia família i altres entitats del barri. Pels esplais, és una oportunitat de significar-se com agents actius del lleure educatiu i viure una experiència de treball col·laboratiu directe amb l’escola i les famílies, participant proactivament en l’educació dels infants i el seu propi enfortiment com a organització. Finalment, per als serveis socials és una oportunitat per incidir preventivament en la comunitat i ser visualitzats com agents de canvi i promoció social.
- Marc Bellmunt i Nora Soler – Zena
Zena és una revista en català i castellà que analitza la cultura popular -còmics, sèries, videojocs- amb perspectiva de gènere. La revista també realitza activitats divulgatives a diferents fòrums, des d’escoles fins a xerrades obertes al públic, passant per tallers a professionals. La revista va ser guardonada en l’edició 2015 dels Premis de Periodisme Jove sobre Violència de Gènere del Instituto de la Juventud.
Marc Bellmunt: Doctorand en periodisme, realitza una investigació sobre la relació entre els consumidors de videojocs i les seves pràctiques comunicatives. Col·labora a ‘La Garriga Digital’ i a ‘Zena’.
Nora Soler: Dissenyadora especialitzada en comunicació interactiva, entre els seus clients hi ha la Organització Internacional del Treball. Il·lustra i escriu per a ‘Zena’.
- Marta Salvans – TALCOMSOM
TALCOMSOM és l’associació de lesbianes, gais, transsexuals i bisexuals (LGTB) de Vic i la comarca d’Osona, creada per ser un punt de trobada pel col·lectiu a la Catalunya Central. L’àmbit d’actuació son les comarques d’Osona, el Berguedà, la Garrotxa, el Moianès i el Ripollès. Durant tot l’any FAN actes de sensibilització i visualització del col·lectiu, com exposicions, xerrades, actes pel 17 de maig (Dia internacional contra la LGTBfòbia) i el 28 de juny (Dia internacional del col·lectiu LGTB). També hem participat en l’elaboració del Pla Comarcal LGTB d’Osona.
Marta Salvans Solé: dona transsexual, activista, coordinadora i portaveu de la Plataforma CISDIC, vocal de TRANSIFAM i de la Fundació per la Identitat de Gènere. Associada a TALCOMSOM. Ha realitzat més de 200 conferències sobre identitat sexual i discriminació envers les persones trans. Ha elaborat l’estudi “l’Observatori de la transsexualitat a Catalunya”, conjuntament amb la resta de grups de la Plataforma CISDIC.
- Blai Martí Plademunt
Blai Martí Plademunt és sociòleg, treballa com a tècnic d’igualtat de gènere i és alumne del Màster d’Estudis de Gènere, Dones i Ciutadania. També és membre de l’equip del projecte “Diversitat sexual i identitat religiosa” de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya.
“En les formacions en diversitat sexual, tenim en compte si a l’aula hi ha persones de diferents religions o orígens?”; “Com es viu la desigualtat per orientació sexual, quan també es viu discriminació per raó d’origen?”; “Com donem suport a les persones que pateixen homofòbia i islamofòbia al mateix temps?”
Tractarem de donar respostes col·lectives a aquestes preguntes. Arrel d’una recerca sobre la diversitat sexual i religiosa, exposarem quines són les experiències des de l’Administració i el Tercer Sector a aquest creuament de desigualtats. En veurem els límits i oportunitats i reflexionarem sobre la conclusió: què és la mirada interseccional?
Ponència de tancament
FATIHA EL MOUALI SAMADI: “EDUCAR SENSE PREJUDICIS”
Fatiha El Mouali Samadi és tècnica d’acollida, llicenciada en Ciències Econòmiques i doctorant a la UAB. És membre d’Unitat Contra el Feixisme i el Racisme (UCFR) i de la Taula d’Igualtat de Granollers. Ha publicat un article al llibre Combatir la islamofobia. Una guia antirracista i diversos articles en àrab en revistes marroquines. Ha participat en moltes xerrades i conferències i és un referent en lluita contra la islamofòbia a Catalunya.
Al Som Esplai hem publicat diversos articles de reflexió sobre diverses temàtiques d’aquesta Escola d’Esplac. Aquí en fem un recull:
Reflexió sobre com el terme “cultura” es fa servir en alguns entorns educatius per referir-se i caracteritzar, principalment, a les persones immigrades. Aquest terme pot servir tant per construir ponts com per erigir murs.
Autor: Miquel Martorell Faus
Entrevistem a Granollers l’economista, tècnica d’acollida i activista d’Unitat Contra el Feixisme i el Racisme (UCFR) Fatiha El Mouali, l’encarregada de fer la ponència de tancament de la 5a edició de l’Escola d’Esplac 2017 el 12 de març a Vic, sota el títol “Educar sense prejudicis”. En aquesta entrevista ens avança part de les seves reflexions sobre acollida, activisme, islamofòbia, gènere o educació.
Autor: Víctor Yustres Santiago
Tothom té capacitats i discapacitats, i la diversitat és el que ens cohesiona i ens enriqueix. Aquest article, basant-se en una guia presentada pel CJB, destaca que cal que aprofitem recursos ja existents i que busquem estratègies per millorar l’accessibilitat dels nostres espais.
Autor: Víctor Yustres Santiago
Publiquem una il·lustració que reflexiona sobre com impulsar, donar visibilitat i naturalitzar la diversitat a l’esplai.
Autor: Adrià Nicolàs Aragó
Les inscripcions per a l’Escola d’Esplac 2017 romandran obertes del 8 de febrer fins el 27 de febrer. Hi ha dues modalitats:
- Si ets monitora o monitor d’un esplai d’Esplac, podràs incriure’t entrant a l’EsplacNet amb el teu nom d’usuari i contrasenya. Un cop a dins, trobaràs el formulari d’inscripció a la secció “Trobades”.
- Si ets dirigent, soci/a o una persona externa a l’entitat, fes clic aquí per accedir al formulari d’inscripció i segueix els passos que t’indiquem.
Recordeu que les places són limitades!
La participació a l’Escola d’Esplac 2017 convalida 12 hores associatives. No és necessari fer cap treball extra per convalidar les hores com a hores associatives dels cursos d’Èxit Marta Mata. Només cal que els participants hagin signat el llistat d’assistència a totes les sessions.
Si teniu qualsevol dubte o necessiteu més informació, ens podeu escriure a organitzacio@esplac.cat.
Escola d’Esplac 2017:
SOM DIVERSES, SOM INCLUSIVES
Enguany, la cinquena edició de l’Escola d’Esplac, serà el cap de setmana de l’11 i el 12 de març i el tema escollit és la diversitat a l’esplai. Entenent la diversitat com a una font d’enriquiment i aprenentatge: diversitat cultural i d’origen, de capacitats i necessitats educatives, d’identitat afectivosexual, de gènere, d’estatus socioeconòmic… Volem facilitar que els esplais esdevinguin espais d’inclusió per als infants, monitors/es i famílies diverses que reflecteixin la realitat del seu territori, a través d’estratègies concretes per a cada realitat.
OBJECTIUS
- Que els esplais siguin reconeguts com a agent educatiu i inclusiu: Als esplais treballem valors com la diversitat, la participació, la interculturalitat, igualtat d’oportunitats per a tothom.
- Repensar la diversitat a l’esplai i que aquests siguin espais inclusius i d’atenció a la diversitat. Tot i que els projectes educatius dels esplais recullen la voluntat de ser diversos, sovint no reflectim la diversitat del nostre entorn. Volem garantir el dret al lleure educatiu de tots els infants i joves.
- Destacar la tasca de transformació social dels esplais; que treballem per a l’eliminació dels estereotips, prejudicis i de les barreres a la societat.
Al voltant d’aquestes idees compartirem pensaments, reflexions i experiències educatives, propostes, instruments que acompanyin als esplais a dur una tasca educativa equitativa i representativa de la diversitat social, transformant tot allò que no ens agrada per a fer un entorn més just i menys discriminatori al voltant de les diferències.
Ponència d’obertura
EDGAR IGLESIAS: “QUÈ VOL DIR SER UN ESPLAI INCLUSIU I RECONEIXEDOR DE LA DIVERSITAT SOCIOCULTURAL?”
Edgar Iglesias és llicenciat en Antropologia i Doctor en Pedagogia. Des de petit ha estat vinculat a l’educació en el lleure (dels 6 fins als 18 anys va ser membre de l’A.E.iG. Pinya de Rosa de Blanes), cosa que l’ha portat a treballar de professor a la Universitat Autònoma de Barcelona i, alhora, a ser educador amb joves al Raval. Considera que treballar en l’àmbit acadèmic i d’intervenció directa li permet tenir una perspectiva real i actualitzada entre l’acció i reflexió. Ha fet una tesi doctoral sobre l’educació intercultural en l’educació en el lleure de base comunitària a Catalunya.
Taules Rodones
Taula 1: Diversitat funcional
- Edgar Vinyals, fundador de l’Associació Saräu i president de la Federació Veus, una organització que aplega el teixit associatiu de persones amb trastorn mental del nostre país.
- Jose Ramón Lago, coordinador del Grup de Recerca Atenció i Diversitat de la Universitat de Vic, un grup d’investigació interdisciplinari format per professorat de diferents departaments de la UVic, així com també per diferents agents de l’àmbit educatiu
- ECOM, moviment associatiu integrat per organitzacions de persones amb discapacitat física. ECOM té una doble missió: defensar l’exercici dels drets de les persones amb discapacitat física per assolir la plena inclusió social i millorar la seva qualitat de vida, amb l’apoderament de les persones com a eix vertebrador; i enfortir el sector associatiu de la discapacitat física a través de la participació, la representació i el seu apoderament.
Taula 2: Diversitat cultural
- Edgar Iglesias, llicenciat en Antropologia i Doctor en Pedagogia. Vinculat a l’educació en el lleure (dels 6 fins als 18 anys va ser membre de l’A.E.iG. Pinya de Rosa de Blanes), ha estat professor a la Universitat Autònoma de Barcelona i educador amb joves al Raval. Ha fet una tesi doctoral sobre l’educació intercultural en l’educació en el lleure de base comunitària a Catalunya.
- Institut Diversitas, cooperativa d’iniciativa social dedicada a la promoció de la diversitat en un sentit ampli, així com a oferir eines per a la seva gestió en diversos àmbits socials.
- Escoltes Catalans, és l’associació laica de l’escoltisme català. Té una llarga trajectòria en projectes interculturals involucrant des dels més petits als més grans del cau. Compartiran amb nosaltres les bases d’aquest treball intercultural i alguns exemples de projectes.
Taula 3: Diversitat sexual
- Meri Torras, professora de teoria de la literatura i literatura comparada a la Universitat Autònoma de Barcelona. Investigadora en autografia, Women Studies, teoria queer y estudis culturals. Directora del grup de recerca “Cos i textualitat” (UAB).
- Ulleres per Esquerrans, projecte per explorar, qüestionar i transformar mitjançant articles il·lustrats, formacions i tallers sobre l’educació afectivo-sexual, els feminismes i lesmasculinitats amb unes altres ulleres.
- Patricia Melgar, professora del departament de Pedagogia, de l’àrea de coneixement de Teoria i Història de L’Educació. Membre de l’Institut de Recerca Educativa i del Grup de Recerca en Polítiques, Programes i Serveis Educatius i Socioculturals GRES.
Experiències
- Ràdio Nikosia
Una de les primeres emisores realitzades per persones que han estat diagnosticades de problemes de salut mental. És una experiencia que intenta una mirada lateral sobre la bogeria i busca vies alternatives -i alteratives- en l’área per a deconstruir l’estigma.
- Aïda Bisbal – TEAyudo
TEAyudo és una xarxa de profesionals especialitzats en el tractament d’infants i joves amb transtorn de l’Espectre Autista, formada per més de 20 professionals, desde psicòlegs, logopedes i terapeutes ocupacionals. Treballen amb 60 famílies de la província de Barcelona. Es basen en una metodologia conductual precoç, intensiva, educativa i individualitzada amb l’objectiu de millorar la vida de les persones amb TEA i les seves families, fent la màxima adaptació possible a l’entorn familiar, escolar i social en general.
Aïda Bisbal Díaz: persona activa, tranquil•la, amb ganes de conèixer i aprendre de l’entorn i de la gent. Ha treballat amb petits i joves desde el 2006 en l’àmbit extraescolar, menjador, colònies, voluntariat a l’extranger amb infants en situacions precàries, suports a infants amb NEE, vetlladora… Des de 2014 fins l’actualitat, és terapeuta a TEAyudo amb infants i joves amb TEA.
- Javi Ávila – Projecte Santi, Fundació El Maresme
Projecte que té com a objectiu donar a conèixer què fan i com viuen les persones amb discapacitat intel·lectual, per potenciar la seva inclusió social i generar una visió positiva i realista per part de la societat. La Fundació El Maresme és una entitat d’iniciativa social sense afany de lucre que promou i impulsa la integració social de les persones amb discapacitat intel·lectual, des dels principis de la normalització i el reconeixement de la diferència.
Javi Ávila: coordinador del Projecte Santi de la Fundació el Maresme.
- Ciutat esperança – El Parlante
Ciutat Esperança és un projecte realitzat pel col·lectiu El Parlante, en col·laboració amb el Pla Comunitari de Ciutat Meridiana amb el suport de l’Ajuntament de Barcelona.
Un grup de joves de Ciutat Meridiana que a través de l’audiovisual expressen la seva opinió sobre temes com el racisme, l’embaràs adolescent no planificat, la fotografia participativa i el bullying des del 2014. A més, participen en altres activitats que es realitzen a Ciutat Meridiana.
A dia d’avui s’estan formant en aspectes com banda sonora, documental, i constitució legal d’entitats per a crear la seva pròpia productora.
- Esplai l’Agrupa – Camp de refugiats d’Emhereiz (Sahara)
L’esplai L’Agrupa de Molins de Rei ens explica el projecte en el que porten treballant des del curs passar. Un grup de monitors i monitores de l’Esplai van marxar al desembre cap al Sàhara, al campament de refugiats d’Emhereiz! Per a fer-ho possible, varen estar treballant el projecte amb infants, joves i famílies.
- Esplais de Sants – Vincular X Educar
Vincular X educar és un projecte comunitari en el que participen alguns esplais del barri de Sants del sector Barcelona, per afavorir el procés educatiu dels infants millorant la vinculació de les famílies amb l’escola i les entitats de lleure educatiu del barri. Per als infants, és l’oportunitat d’establir bons lligams amb el seu barri i desenvolupar bons vincles de futur per al seu creixement, així com per millorar els seus aprenentatges. Per a les famílies, és una oportunitat per millorar la seva relació positiva amb l’escola i l’entorn del barri, desenvolupar la seva xarxa relacional i potenciar la cohesió social. Per a l’escola, és una oportunitat per obrir-se al barri, ser reconeguda i reconèixer altres agents educatius que col·laboren: la pròpia família i altres entitats del barri. Pels esplais, és una oportunitat de significar-se com agents actius del lleure educatiu i viure una experiència de treball col·laboratiu directe amb l’escola i les famílies, participant proactivament en l’educació dels infants i el seu propi enfortiment com a organització. Finalment, per als serveis socials és una oportunitat per incidir preventivament en la comunitat i ser visualitzats com agents de canvi i promoció social.
- Marc Bellmunt i Nora Soler – Zena
Zena és una revista en català i castellà que analitza la cultura popular -còmics, sèries, videojocs- amb perspectiva de gènere. La revista també realitza activitats divulgatives a diferents fòrums, des d’escoles fins a xerrades obertes al públic, passant per tallers a professionals. La revista va ser guardonada en l’edició 2015 dels Premis de Periodisme Jove sobre Violència de Gènere del Instituto de la Juventud.
Marc Bellmunt: Doctorand en periodisme, realitza una investigació sobre la relació entre els consumidors de videojocs i les seves pràctiques comunicatives. Col·labora a ‘La Garriga Digital’ i a ‘Zena’.
Nora Soler: Dissenyadora especialitzada en comunicació interactiva, entre els seus clients hi ha la Organització Internacional del Treball. Il·lustra i escriu per a ‘Zena’.
- Marta Salvans – TALCOMSOM
TALCOMSOM és l’associació de lesbianes, gais, transsexuals i bisexuals (LGTB) de Vic i la comarca d’Osona, creada per ser un punt de trobada pel col·lectiu a la Catalunya Central. L’àmbit d’actuació son les comarques d’Osona, el Berguedà, la Garrotxa, el Moianès i el Ripollès. Durant tot l’any FAN actes de sensibilització i visualització del col·lectiu, com exposicions, xerrades, actes pel 17 de maig (Dia internacional contra la LGTBfòbia) i el 28 de juny (Dia internacional del col·lectiu LGTB). També hem participat en l’elaboració del Pla Comarcal LGTB d’Osona.
Marta Salvans Solé: dona transsexual, activista, coordinadora i portaveu de la Plataforma CISDIC, vocal de TRANSIFAM i de la Fundació per la Identitat de Gènere. Associada a TALCOMSOM. Ha realitzat més de 200 conferències sobre identitat sexual i discriminació envers les persones trans. Ha elaborat l’estudi “l’Observatori de la transsexualitat a Catalunya”, conjuntament amb la resta de grups de la Plataforma CISDIC.
- Blai Martí Plademunt
Blai Martí Plademunt és sociòleg, treballa com a tècnic d’igualtat de gènere i és alumne del Màster d’Estudis de Gènere, Dones i Ciutadania. També és membre de l’equip del projecte “Diversitat sexual i identitat religiosa” de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya.
“En les formacions en diversitat sexual, tenim en compte si a l’aula hi ha persones de diferents religions o orígens?”; “Com es viu la desigualtat per orientació sexual, quan també es viu discriminació per raó d’origen?”; “Com donem suport a les persones que pateixen homofòbia i islamofòbia al mateix temps?”
Tractarem de donar respostes col·lectives a aquestes preguntes. Arrel d’una recerca sobre la diversitat sexual i religiosa, exposarem quines són les experiències des de l’Administració i el Tercer Sector a aquest creuament de desigualtats. En veurem els límits i oportunitats i reflexionarem sobre la conclusió: què és la mirada interseccional?
Ponència de tancament
FATIHA EL MOUALI SAMADI: “EDUCAR SENSE PREJUDICIS”
Fatiha El Mouali Samadi és tècnica d’acollida, llicenciada en Ciències Econòmiques i doctorant a la UAB. És membre d’Unitat Contra el Feixisme i el Racisme (UCFR) i de la Taula d’Igualtat de Granollers. Ha publicat un article al llibre Combatir la islamofobia. Una guia antirracista i diversos articles en àrab en revistes marroquines. Ha participat en moltes xerrades i conferències i és un referent en lluita contra la islamofòbia a Catalunya.
Al Som Esplai hem publicat diversos articles de reflexió sobre diverses temàtiques d’aquesta Escola d’Esplac. Aquí en fem un recull:
Reflexió sobre com el terme “cultura” es fa servir en alguns entorns educatius per referir-se i caracteritzar, principalment, a les persones immigrades. Aquest terme pot servir tant per construir ponts com per erigir murs.
Autor: Miquel Martorell Faus
Entrevistem a Granollers l’economista, tècnica d’acollida i activista d’Unitat Contra el Feixisme i el Racisme (UCFR) Fatiha El Mouali, l’encarregada de fer la ponència de tancament de la 5a edició de l’Escola d’Esplac 2017 el 12 de març a Vic, sota el títol “Educar sense prejudicis”. En aquesta entrevista ens avança part de les seves reflexions sobre acollida, activisme, islamofòbia, gènere o educació.
Autor: Víctor Yustres Santiago
Tothom té capacitats i discapacitats, i la diversitat és el que ens cohesiona i ens enriqueix. Aquest article, basant-se en una guia presentada pel CJB, destaca que cal que aprofitem recursos ja existents i que busquem estratègies per millorar l’accessibilitat dels nostres espais.
Autor: Víctor Yustres Santiago
Publiquem una il·lustració que reflexiona sobre com impulsar, donar visibilitat i naturalitzar la diversitat a l’esplai.
Autor: Adrià Nicolàs Aragó
Les inscripcions per a l’Escola d’Esplac 2017 romandran obertes del 8 de febrer fins el 27 de febrer. Hi ha dues modalitats:
- Si ets monitora o monitor d’un esplai d’Esplac, podràs incriure’t entrant a l’EsplacNet amb el teu nom d’usuari i contrasenya. Un cop a dins, trobaràs el formulari d’inscripció a la secció “Trobades”.
- Si ets dirigent, soci/a o una persona externa a l’entitat, fes clic aquí per accedir al formulari d’inscripció i segueix els passos que t’indiquem.
Recordeu que les places són limitades!
La participació a l’Escola d’Esplac 2017 convalida 12 hores associatives. No és necessari fer cap treball extra per convalidar les hores com a hores associatives dels cursos d’Èxit Marta Mata. Només cal que els participants hagin signat el llistat d’assistència a totes les sessions.
Si teniu qualsevol dubte o necessiteu més informació, ens podeu escriure a organitzacio@esplac.cat.