Escola d’Esplac
Escola d’Esplac 2016:
APRENEM PARTICIPANT
En aquesta cinquena edició de l’Escola d’Esplac el tema escollit és la participació des del sentit més ampli de la paraula: parlem de la participació de totes les persones que formen l’esplai, incloses les famílies. I parlem de la participació en tot allò que afecta la persona a través de la seva vinculació a l’associació.
El tema a tractar es va escollir pels monitors i les monitores a través d’unes votacions el juny de 2015. El tema escollit, es va considerar d’interès per a la tasca educativa a l’esplai.
OBJECTIUS
- Debatre sobre la importància de la participació com a base de les organitzacions infantils i juvenils.
- Analitzar i reflexionar sobre les nostres pròpies pràctiques participatives.
- Descobrir noves eines i recursos per millorar la nostra tasca com a facilitadores dels processos participatius.
- Difondre els resultats de les jornades formatives de manera que les eines i recursos siguin coneguts i utilitzats per monitors i monitores d’Esplac i d’altres persones interessades.
PONÈNCIA D’OBERTURA
FERMÍN RODRÍGUEZ
És formador de l’Escola El Sol i professor-tutor a l’UNED Barcelona. És mestre, llicenciat en psicopedagogia i té un màster en educació per a la ciutadania i en valors. Recentment és doctor en Educació i Societat per la UB. Treballa com a cap de Serveis d’Activitats Ciutadanes i Educació a l’Ajuntament de Sant Adrià de Besòs i té més de 25 anys de treball en el lleure educatiu vinculat a Esplac i al nostre moviment educatiu.
TAULES RODONES
Taula 1
CARLES VILA MUMBRÚ
Diplomat en Educació Social i Màster Interuniversitari en Joventut i Societat. Experiència en animació sociocultural i associacionisme. Tècnic de joventut a Lliçà de Vall. Professor associat al Departament de Teoria i Història de l’Educació de la Facultat d’Educació de la Universitat de Barcelona. Participació en recerques sobre equipaments juvenils, participació juvenil i empoderament juvenil.
ÀLEX CASTILLO
President de la Federació d’associacions de mares i pares d’alumnes de Catalunya des de 2012, hi està vinculat des de 2007. Obrer, pare de dos nens. Va contribuir a muntar l’Ampa de l’escola Collaso al Raval de Barcelona al 2005 i ara està vinculat a l’Ampa de l’institut Consell de Cent. Ha participat en altres espais associatius des de l’antimilitarisme, la solidaritat internacional o el sindicalisme de classe.
RAIMON CARRERAS MARÍN
Historiador amb interès per les històries, les llegendes, els contes. Va ser nen de l’esplai Movi durant 8 anys i després 9 com a monitor. Ha format part de l’Equip de direcció durant 6 anys, els dos últims com a President. Molt vinculat al teixit associatiu local del barri de Sarrià i formador de l’Escola Lliure el Sol.
Taula 2
NÚRIA SIMÓ
Professora del Departament de Pedagogia de la Universitat de Vic. Membre del Grup de Recerca de la Univerisitat de Vic (GREUV) i coordinadora del Projecte I+D Demoskole: Democracia, participación y educación inclusiva en los centros educativos juntament amb Jordi Feu de la Universitat de Girona.
GUILLE LLORENTE
És llicenciat en Ciències polítiques i Màster en especialització de Participació i Desenvolupament Comunitari per la Universitat del País Basc. Actualment estudia un postgrau en Desenvolupament local a distància. Va ser monitor de l’esplai Totikap al llarg de 5 anys. A nivell professional ha treballat en el lleure al llarg de bastants anys i des de fa 4 anys treballa en diversos projectes comunitaris a Vilafranca del Penedès, Vilassar de Mar, Montcada i Reixac, Badalona i Zalla (Bizkaia). A més, és formador a l’Escola Lliure el Sol.
MARTA COTS
Llicenciada en psicologia i Màster en educació emocional. Coordinadora tècnica de l’Escola de Formació de Minyons Escoltes i Guies de Catalunya. Ex Comissària del Barcelonès a MEG i Ex presidenta del CJB.
Taula 3
JULIO DEL VALLE
Formador de l’Escola El Sol i professor-tutor a l’UNED Barcelona. És mestre, llicenciat en psicopedagogia, té màster en educació per a la ciutadania i en valors i recentement és doctor en Educació i Societat per la UB. Treballa com a cap de Serveis d ‘Activitats Ciutadanes i Educació a l’Ajuntament de Sant Adrià de Besòs, té més de 25 anys de treball en el lleure educatiu vinculat a Esplac i al nostre moviment educatiu.
FERMÍN RODRÍGUEZ
Formador de l’Escola El Sol i professor-tutor a l’UNED Barcelona. És mestre, llicenciat en psicopedagogia, té màster en educació per a la ciutadania i en valors i recentement és doctor en Educació i Societat per la UB. Treballa com a cap de Serveis d ‘Activitats Ciutadanes i Educació a l’Ajuntament de Sant Adrià de Besòs, té més de 25 anys de treball en el lleure educatiu vinculat a Esplac i al nostre moviment educatiu.
MARIA CASADEMONT I CAVERO
Membre de la junta d’Acció Escolta de Catalunya i escolta des del 7 anys. És responsable de les relacions externes d’Acció Escolta de Catalunya i per tant participa al CJB, CNJC.
EXPERIÈNCIES
ELENA BERNET
Cordinadora de la ludoteca La Verneda. Té 23 anys i ha estudiat Ciències Ambientals a la Universitat Autònoma. Treballa com a coordinadora de la Ludoteca la Verneda des de fa quatre anys. Durant aquests temps el projecte ha canviat molt, fins a convertir-se en el que és ara. Ha estat nena i monitora de l’esplai SCV el Clot, d’Esplac.
MARIA VINUESA I CARLES GRACIA
Exdirectora de l’Escola Els Pinetons i actual director. Són mestres. En aquest moment en Carles és el director de l’escola Els Pinetons de Ripollet i la Maria forma part de l’executiva de Rosa Sensat. Les seves experiència professionals l’han desenvolupada a l’escola pública, fonamentalment al segon cicle d’educació infantil, però també tenen experiència en el primer cicle.
CARME ALEMANY
Exresponsable del projecte educatiu de l’Escola Pública El Roure Gros.
Mestra, jubilada, ha treballat durant 34 anys a l’escola pública El roure gros on era responsable del projecte educatiu del centre. Actualment gaudeix d’una jubilació molt activa. Fa algunes classes a la facultat d’educació de la Universitat de Manresa, participa en el consell de formació de Rosa Sensat, fa assessoraments a escoles, acompanyament a algun grup d’infants… i el que calgui i pugui referent a la millora, des de la seva visió, del món de l’educació, l’infant i l’escola.
MIKI ARAGÓN
Pare de l’Escola Pública Congrés Indians i membre implicat en la junta de l’AFA. Historiador i gestor associatiu. Pare de dos fills i casat amb una exresponsable d’un esplai. Sagrerenc compromès amb la transformació social. Actualment implicat en la junta de l’AFA de l’escola pública Congrés Indians i en petites lluites que comparteixo en l’ACO (Acció Catòlica Obrera). He estat implicat al llarg dels anys en la JOC, CJB, Consell d’Entitats de La Sagrera, Escola Lliure el Sol i en la Taula de Joves de Sant Andreu.
CARLOS GALLEGO
Participa activament en polítiques de participació de Consell Nacional d’infants i Adolescents de Catalunya (CNIAC) i Consell d’infants de Rubí.
Té 16 anys i des de fa quatre anys que participa activament en polítiques de participació, com és el Consell d’Infants de Rubí i el Consell Nacional d’Infants i Adolescents de Catalunya.
JULIÀ LOMBARDO
Coordinador del programa de lleure educatiu i famílies de la Fundació Marianao, on s’ubiquen el Centre Obert, Servei d’atenció a Famílies i Espai familiar. És educador Social i té experiència de més de 15 anys en intervenció i gestió de projectes de lleure educatiu amb infants, adolescents i famílies, específicament des del Centre Obert.
MARC PERALES
Responsable del projecte de Centre Obert-Casal Infantil i Juvenil de Marianao. És educador social i té experiència en intervenció i gestió de projectes de lleure educatiu amb infants i projectes d’inclusió socio-laboral de joves en situació de risc social.
ANTHEA DIAZ I PATRI RUTA
Monitores de l’esplai El Piolet de Barberà del Vallès.
PONÈNCIA DE TANCAMENT
GINO FERRI
Llicenciat en Ciències de l’Educació a la Universitat de Modena e Reggio (Itàlia) i porta gairebé 30 anys treballant en l’àmbit educatiu. En els seus inicis va treballar com a mestre a les escoles infantils públiques de Reggio Emilia i també al Centre de Documentació i Investigació Educativa com a formador y realitzant publicacions sobre educació. Des de fa 20 anys s’ocupa de la formación de mestres a Italia i fora d’ella. A l’actualitat és formador i assesor educatiu a Catalunya. Col·labora amb Rosa Sensat.
Teaser Escola d’Esplac 2016
Escola Esplac 2016 | Entrevistes: Ponències i taules rodones
Entrevista a Gino Ferri
Escola Esplac 2016 | Entrevistes: Participants i organització
INSCRIPCIONS TANCADES
Les inscripcions per a l’Escola d’Esplac 2016 romandran obertes del 25 de gener fins el 14 de febrer. Hi ha dues modalitats:
- Si ets monitora o monitor d’un esplai d’Esplac, podràs incriure’t entrant a l’EsplacNet amb el teu nom d’usuari i contrasenya. Un cop a dins, trobaràs el formulari d’inscripció a la secció “Trobades”.
- Si ets dirigent, soci/a o una persona externa a l’entitat, fes clic aquí per accedir al formulari d’inscripció i segueix els passos que t’indiquem.
Recordeu que les places són limitades!
Si teniu qualsevol dubte o necessiteu més informació, ens podeu escriure a projectes@esplac.cat.
Sent conscients que per cada persona l’aprenentatge és diferent i que allò significatiu per una, pot no ser-ho per una altra, proposem un llistat dels 10 aprenentatges-idees més significatius sobre la participació a l’esplai de l’Escola d’Esplac 2016.
-
Els infants són ciutadans del present. Eduquem els infants per intervenir en la vida ara i en un futur.
-
La participació, a part d’un dret fonamental, és part de l’educació integral de la persona.
-
La participació és el mètode, el contingut i la fi de qualsevol projecte.
-
La participació sense una reflexió prèvia de quins són els seus objectius és una participació buida.
-
La participació ens fa qüestionar com desenvolupem el poder. I això és un repte per l’adult.
-
La participació és qüestió de l’actitud de l’adult. Ens ho hem de creure!
-
Els adults hem de generar preguntes, no respostes. Respectem els temps naturals dels nens i nenes. No forcem.
-
La diversitat d’opinions és un recurs ple de riquesa. Hem de confiar en què totes les veus són valuoses.
-
Per educar en la participació cal deixar espais de llibertat. Acompanyar els infants en les seves decisions.
-
A participar se n’aprèn participant, és un aprenentatge continu i vivencial.