Escola d’Esplac
L’Escola d’Esplac és un espai formatiu, de debat i d’intercanvi d’experiències i recursos que ofereix a les monitores, les persones sòcies d’Esplac i a altres persones vinculades al món de l’associacionisme educatiu idees noves per revisar i millorar la seva tasca educativa. El cap de setmana ofereix diversos espais i dinàmiques que permet el treball en petits i grans grups segons l’objectiu de la sessió. Per a cadascun d’aquests espais formatius hi convidem persones vinculades al camp de l’educació o amb experiència en l’associacionisme educatiu amb perspectiva del tema tractat.
Escola d’Esplac 2023:
Paidocentrisme i la participació d’infants i joves als esplais
Aquest curs 2022-2023 celebrem la novena edició de l’Escola d’Esplac a l’Alberg de Cabrera de Mar.
Durant el cap de setmana del 25 i 26 de febrer ens reunirem per parlar sobre el Paidocentrisme i la participació d’infants i joves als esplais.
Aquest any apostem per un format més interactiu on trobarem espais de cohesió, intercanvi i reflexió conjunta, en format d’exposició, dinàmiques i tallers. Alhora, també comptarem amb una taula rodona i una ponència.
Paido…que?
El Paidocentrisme és la teoria que col·loca les necessitats, interessos i aprenentatges dels infants al centre del procés educatiu. Hi ha moltes maneres de posar l’infant al centre, i una d’aquestes és mitjançant la participació.
En aquesta edició expertes i experts en participació d’infants i joves ens ajudaran a contextualitzar la situació de les infàncies a la societat per conèixer les diferents realitats i necessitats d’aquestes i què podem fer per avançar cap a un model de ciutadania activa i participativa. Per això ens preguntarem com fomentar processos de participació d’infants i joves als esplais, ens qüestionarem el rol de les monitores i monitors en aquests processos i descobrirem orientacions, claus i reptes per avançar cap a una governança de l’entitat. Creiem necessari impulsar una reflexió profunda als esplais amb els mateixos infants i joves sobre com fer que la nostra entitat sigui més participativa en la dimensió política i així evitar que les decisions no recaiguin únicament en mans de les que som “les persones adultes de l’entitat”.
EXPOSICIÓ INTERACTIVA: Explorem les dimensions de la participació
Aquest any l’Escola d’Esplac i la comissió de Línies Pedagògiques crearan una exposició interactiva per introduir conceptes bàsics sobre la participació i el paidocentrisme. La finalitat és que les participants explorin la temàtica, es replantegin qüestions sobre la participació i aprofundeixin fins allà on vulguin.
L’exposició comptarà amb textos, preguntes, jocs, dinàmiques, projeccions i murals participatius entre d’altres!
Si vols participar en la creació de l’exposició envia un correu a organitzacio@esplac.cat i ens posarem en contacte amb tu!
TAULA RODONA: La infància en l’avui – Infants i joves, què necessitem per avançar cap a una ciutadania activa
Que vivim en una societat adultocèntrica, no és cap novetat. El món encara és fet per i per a persones adultes. Infants i joves encara són considerats com a ciutadans de futur i aquests tenen poc poder de decisió en el seu entorn.
Les ponents d’aquesta taula rodona parlaran sobre les infàncies i la concepció i visió de la societat vers aquesta. Com percebem les persones adultes als infants i adolescents? I com es perceben la infancia els mateixos infants? Quins conceptes associem amb la infància i adolescència? També veurem quines són les necessitats sentides en temes de participació dels infants i joves, i plantejarem com els esplais podem intentar donar resposta a aquestes.
A càrrec de:
Mari Corominas – Doctora en psicologia, salut i qualitat de vida per la Universitat de Girona, és investigadora social a l’Institut Infància i Adolescència de Barcelona. Principalment hi coordina el programa de recerca i participació «Parlen els nens i nenes: el benestar de la infància a Barcelona», promogut per l’Ajuntament de Barcelona per tal d’afavorir el dret dels infants a ser escoltats i participar en la millora de la ciutat.
Francisco Javier Vera – Ciutadà, Activista climàtic de 13 anys, colombià. Ambaixador de bona voluntat de la Unió Europea a Colòmbia. Fundador de Guardianes por la vida, un moviment de més de 800 nens i nenes a Llatinoamèrica a través del qual promouen la consciència ambiental, incentiven nous lideratges i promouen l’educació ciutadana, climàtica i ambiental. Aquest any ha estat designat Assessor Infantil del Comitè de Drets dels Infants de l’ONU i ha publicat el seu primer llibre sobre canvi climàtic “Preguntale a Francisco: ¿Qué es el cambio climático?”
TALLERS
- Gestió de conflictes de manera participativa
El treball en equip als esplais i l’associació suposa l’establiment d’estructures per prendre decisions, relacions personals i suma de realitats diferents que poden implicar conflictes. Des d’Esplac concebem els conflictes com processos dinàmics i naturals, processos d’aprenentatge i creixement, i oportunitats de canvi que ens permeti generar mecanismes per entendre millor el grup, les seves dinàmiques i conèixer el context que hi ha al voltant del conflicte, però… com fem la gestió dels conflictes? Quins actors han d’estar implicats en la gestió de conflictes?
En aquest taller, mitjançant el teatre de l’oprimit veurem com resoldre conflictes i situacions que ens podem trobar a l’esplai de manera participativa.
A càrrec de:
Esteban Zapata Wiesner – Graduat en història i actual estudiant del Màster en Intervencions Socials i Educatives a la Universitat de Barcelona. Ha treballat en institucions per a la reparació de víctimes i d’implementació de l’acord de pau a Colòmbia. Formació i experiència en facilitació de grups en processos d’educació per a la pau i gestió de conflictes des d’enfocaments socioafectius i artístics i en educació en el lleure.
- Autonomia progressiva, acompanyament cap al lideratge i l’autogestió d’infants i joves
En aquest taller, debatrem i farem dinàmiques per esbrinar com avançar cap a una participació en què infants i joves arribin a autogestionar els seus propis espais participatius, sense la necessitat de la intervenció de les persones adultes!
A càrrec de:
Laia Ferrús-Vicente és graduada en Educació Infantil i Primària, ha fet un màster d’Educació en Valors i Ciutadania a la Universitat de Barcelona i està fent el doctorat a la mateixa universitat. Col·labora amb el Grup de Recerca en Educació Moral (GREM) de la Facultat d’Educació de la Universitat de Barcelona, i ha estat vinculada al projecte de Kids Got Rights. Va ser una de les fundadores de la plataforma Aprenent per Educar i és exmonitora de l’esplai Xiroc.
- Educar en la participació
Ens hem preguntat com els infants entenen la participació? Saben perquè participen? En aquest taller volem aprofundir sobre com educar en la participació, i com establir la cultura de la participació des de ben petits. Si bé és cert que a participar se n’aprèn participant, cal transmetre què ens aporta participar per fomentar lideratges.
A càrrec de:
Emma Torres, formada en el grau Antropologia social i cultural i el màster d’Educació Intercultural. Actualment, treballa com a tècnica d’Educació i Territori del Consell de Joventut de Barcelona i en els projectes del Consell d’Infants del Prat i de Teià. A més a més, forma part de l’Associació Ígnia, una associació que treballa per la transformació dels espais d’educació formal i no formal, perquè la participació en sigui un eix vertebrador.
- El rol de la persona educadora en processos participatius
Els esplais poden arribar a ser espais on infants i joves pensin, projectin, i realitzin iniciatives participatives tant a l’esplai com al barri o poble basades en les seves motivacions, inquietuds i reivindicacions. Però… Com els acompanyem? Com impulsem projectes de participació? Quin és el rol de la persona adulta?
En aquest taller descobrirem què hem de tenir en compte a l’hora de realitzar un projecte participatiu amb infants i joves, aprofundirem al voltant de l’acompanyament en aquests i debatrem sobre quins són els límits de la participació.
A càrrec de:
La Bastida Participació té la visió d’un món on les persones i comunitats tenen les eines necessàries per organitzar-se horitzontalment, escoltar-se entre elles i generar canvis en el seu entorn. Per això creuen en la participació tant com a finalitat i eina clau en els processos d’empoderament de les persones, especialment joves, per a la transformació social i de l’entorn. Per a més informació podeu consultar el seu web.
La Bàrbara, l’Otger i la Júlia compten amb bagatge en l’associacionisme juvenil i lleure educatiu, tant a nivell voluntari com laboral, i posen la seva experiència en favor de la participació de joves al món local. Han participat i/o treballat al Servei Civil Internacional, el Consell de Joventut de Barcelona i Minyons Escoltes i Guies.
DINÀMICA: Els dilemes de la participació d’infants i joves
Esteu preparades i preparats per posar en pràctica tot el que sabeu de participació d’infants i joves i afrontar els dilemes amb els quals ens trobem diàriament en la nostra tasca de monitores i monitors?
Amb aquesta dinàmica, ens dividirem per equips i ens posarem en situacions reals del dia a dia de l’esplai per intentar resoldre-les de la millor manera possible!
PONÈNCIA: Orientacions, claus i reptes per un model d’entitat més participatiu: la cogovernança
Als esplais, fomentem la participació d’infants i joves, però… Ens preguntem en quins àmbits hi participen? Qui pren les decisions polítiques a l’esplai? Heu sentit a parlar de la cogovernança? En aquesta ponència aprendrem a com impulsar processos de participació per incorporar la veu d’infants i joves a les decisions dels esplais i entitats.
A càrrec de:
Ana Novella: És docent i investigadora de la Facultat d’Educació de la Universitat de Barcelona, i membre del Grup de Recerca en Educació Moral (GREM). És coordinadora de la línia d’investigació en participació ciutadana i infància (https://www.ub.edu/infanciayparticipacion/). Actualment, dirigeix el project IMCITIZEN (CERV-2022CHILD).
FEM XARXA: descobrim projectes!
Per acabar la novena edició de l’Escola d’Esplac, podrem conèixer i conversar amb les i els protagonistes que han participat en projectes de participació d’infants i joves i fer-los totes les preguntes que ens hagin quedat pendents!
Projectes que assistiran a la fira: A concretar
MONITORES i MONITORS
Les monitores i monitors, dirigents i treballadores d’Esplac faran les inscripcions a través de l’Era
Us podeu inscriure només 5 persones per esplai, la resta quedareu en llista d’espera per ordre d’inscripció.
Aclariment: Les dirigents i treballadores d’Esplac que també sou monitores us podeu inscriure des del vostre rol de dirigent o tècnica per tal de no comptar dins de les 5 persones del vostre esplai.
La inscripció es considerarà finalitzada un cop s’hagi efectuat el pagament.
SÒCIES
Les sòcies i els socis d’Esplac faran la seva inscripció mitjançant aquest formulari
Aclariment: Les sòcies que també sou monitores d’Esplac, si us inscriviu com a sòcies no comptareu dins del límit de 5 persones per esplai.
La inscripció es considerarà finalitzada un cop s’hagi efectuat el pagament.
EXTERNES
Les persones externes a Esplac podeu fer la vostra inscripció directament a partir d’aquest formulari
Us recordem que l’assistència a tot el cap de setmana és exclusiu per a persones de l’associació Esplais Catalans. Totes aquelles que vingueu d’altres entitats educatives podeu participar als següents espais formatius de diumenge al matí:
- Ponència Orientacions, claus i reptes per un model d’entitat més participatiu: la cogovernança (11.00 a 12.30 h)
- Fem xarxa: descobrim projectes! (12.30 a 14.00 h)
La inscripció es considerarà finalitzada un cop s’hagi efectuat el pagament.
GESTIÓ DE LA LLISTA D’ESPERA
Monitores, monitors i dirigents
Un cop es completin totes les places de l’Escola d’Esplac, es tancaran les inscripcions a l’Era i s’avisarà per les nostres plataformes de comunicació. A partir d’aquest moment, si vols passar a formar part de la llista d’espera, envia un correu a organitzacio@esplac.cat.
A partir del 24 de gener ede 2023, si queden places lliures, entraran les persones que es troben en llista d’espera en el següent ordre:
- Les monitores i monitors d’esplais que no tenen cap participant inscrit i persones sòcies o externes que s’han inscrit a títol individual.
- Les monitores i monitors d’esplais que no arriben 5 participants inscrits.
- Les monitores i monitors d’esplais que ja tenen 5 participants inscrits.
Seguirem aquests criteris tenint en compte l’ordre d’inscripció!
Sòcies i persones externes
Les persones que rebin un correu anunciant que formen part de la llista d’espera, heu de saber que a partir del 24 de gener de 2023, si queden places lliures, entraran les persones que es troben en llista d’espera en el següent ordre:
- Les monitores i monitors d’esplais que no tenen cap participant inscrit i persones sòcies o externes que s’han inscrit a títol individual.
- Les monitores i monitors d’esplais que no arriben 5 participants inscrits.
- Les monitores i monitors d’esplais que ja tenen 5 participants inscrits.
Seguirem aquests criteris tenint en compte l’ordre d’inscripció!
Les persones que hagin fet el pagament i finalment no puguin participar per falta de places, se’ls hi retornarà la quota a partir del 24 de gener.
BAIXA DE LES INSCRIPCIONS
Per donar-se de baixa de l’Escola d’Esplac s’haurà d’enviar un correu electrònic a organitzacio@esplac.cat.
- Les peticions de baixa rebudes fins al 24 de gener de 2023 inclòs, es retornarà el 100% de la quota.
- Les peticions de baixa rebudes a partir del 25 de febrer de 2022, no es podrà retornar la quota.
Segueix en directe les xarxes i tot allò que vam publicar a través de l’etiqueta #EscolaEsplac23
No et perdis el document resum dels continguts de l’Escola d’Esplac 2023!
Descarrega aquí el Resum de continguts de Escola d’Esplac 2023