Escola d’Esplac
L’Escola d’Esplac és un espai formatiu, de debat i d’intercanvi d’experiències i recursos que ofereix a les monitores, les persones sòcies d’Esplac i a altres persones vinculades al món de l’associacionisme educatiu idees noves per revisar i millorar la seva tasca educativa. El cap de setmana ofereix diversos espais i dinàmiques que permet el treball en petits i grans grups segons l’objectiu de la sessió. Per a cadascun d’aquests espais formatius hi convidem persones vinculades al camp de l’educació o amb experiència en l’associacionisme educatiu amb perspectiva del tema tractat.
Escola d’Esplac 2026:
Educar per resistir: fer de la pedagogia una eina de canvi
Educar per resistir: fer de la pedagogia una eina de canvi, és el nom de la dotzena edició de l’Escola d’Esplac, que tindrà lloc a Girona el cap de setmana del 28 de febrer i 1 de març.
Aquesta edició busca ser un espai on compartir, reflexionar i enfortir les pràctiques educatives que construïm des dels esplais, posant èmfasi en una pedagogia compromesa. Des dels esplais eduquem des d’una mirada crítica, tot qüestionant les desigualtats i opressions presents, que faci front als discursos i dinàmiques que posen en perill els nostres drets.
L’Escola d’Esplac 2026 girarà entorn a com passem de la reflexió a l’acció, escoltant veus que ens portin a endinsar-nos en estratègies pedagògiques per a generar espais on la pràctica educativa no només sigui crítica, sinó també transformadora.
- Enfortir la funció transformadora de l’educació en el lleure, promovent una pedagogia crítica des de l’esplai.
- Analitzar i identificar quines desigualtats i opressions es reprodueixen al nostre voltant i quin impacte tenen en la pràctica dels esplais.
- Explorar estratègies pedagògiques que promoguin la igualtat d’oportunitats en la nostra tasca educativa.


Escola d’Esplac 2026. Educar per resistir. Fer de la pedagogia una eina de canvi.
Ampliem la informació sobre els Espais formatius que tindran lloc durant l’Escola d’Esplac. De cada espai formatiu, trobareu informació sobre el contingut de l’espai i de la persona o col·lectiu que fa la ponència.
PONÈNCIA 1: L’educació popular a Catalunya, un recorregut històric
Dissabte 28 de febrer | 10:00 – 12:00
L’educació popular ha tingut un llarg recorregut a Catalunya, però a què anomenem educació popular? Quines han sigut les seves estructures al llarg de la història? Jordi Garcia Farrero, inaugurarà l’Escola d’Esplac 2026 definint l’educació popular a través d’una perspectiva històrica i conceptual de les pedagogies transformadores, crítiques o que han estat una eina de combat a Catalunya. Desengranarem la concepció o el sentit de cada projecte educatiu a través del recorregut d’aquelles experiències més determinants i amb més impacte social o que hagin afavorit canvis socials. Parlarem d’aspectes com l’esperit crític, la participació i la llibertat posant-los al centre del procés educatiu i aterrant-ho al context de l’esplai i l’educació en el lleure. En aquest sentit, incidirem en quina connexió hi ha entre la història de l’educació popular i el paper que té l’esplai actualment com a agent educatiu de canvi.
- Jordi Garcia Farrero és pedagog i doctor en Educació per la Universitat de Barcelona. Les seves línies de recerca se centren en els estudis dels discursos pedagògics contemporanis.
–
PONÈNCIA 2: De la mirada crítica a l’acció transformadora: l’Educació per la Justícia Global
Dissabte 28 de febrer | 12:30 – 14:00
Reconèixer el caràcter polític de l’educació i incloure-hi la mirada de la justícia global és fonamental per traslladar aquest enfocament a l’esplai. Des de Lafede s’oferiran eines que ajudin a prendre consciència de la mirada educativa que transmetem, identificar dinàmiques que generen desigualtats i explorar maneres de transformar-les des de la pràctica. L’Educació per a la Justícia Global promou una consciència crítica, reconeix la nostra interdependència i impulsa actituds que afavoreixen comunitats més corresponsables. Es compartiran experiències que posen al centre la cura, la diversitat de sabers i el pensament crític, així com la importància del treball en xarxa amb altres col·lectius i moviments socials, reconeixent el potencial de l’esplai com a actor clau del moviment educatiu per a la justícia global.
- Lafede és una federació que representa més de 130 entitats i que treballa per aconseguir l’erradicació de les desigualtats arreu del món mitjançant la Justícia Global.
–
ESPAI FORMATIU 1: Llar i lluita: educar davant la crisi de l’habitatge
Dissabte 28 de febrer | 16:30 – 19:30
La problemàtica de l’habitatge, en qualsevol de les seves formes, té un fort impacte en la salut física i mental d’infants i joves. Aquest taller parteix del repte d’afrontar la realitat que moltes monitores i monitors coneixem de prop: infants i famílies que pateixen la precarietat o la pèrdua de l’habitatge. Docents 083, el col·lectiu de docents del Maresme que lluiten per un habitatge digne, ens ofereix un espai per entendre com la crisi d’habitatge no és només un problema social, sinó també un repte educatiu. Així, reflexionarem sobre dinàmiques i propostes pedagògiques per a abordar el dret a l’habitatge des de l’esplai, treballant el sentit comunitari i el vincle a iniciatives de suport mutu.
- Docents 083 és un col·lectiu de docents organitzats del Maresme en contra dels desnonaments, que lluiten per un habitatge digne. El col·lectiu forma part d’una xarxa de col·lectius organitzats per la mateixa causa arreu del territori.
–
ESPAI FORMATIU 2: Cuidar per resistir: salut mental i bifòbia
Dissabte 28 de febrer | 16:30 – 19:30
La salut mental és un enorme repte educatiu amb el qual ens trobem les monitores i monitors, però sovint no tenim les eines ni els espais per assumir la responsabilitat d’acompanyar emocionalment infants i joves. En aquest taller, entendrem com afecta en la salut mental la bifòbia, per repensar com les estructures d’opressió impacten en la nostra salut mental i relacional, especialment aquelles que sovint no són percebudes. L’objectiu és passar de la cura com a discurs a la cura com a pràctica política quotidiana, dins i fora de l’esplai.
- Elisa Coll és escriptora, comunicadora i autora de diverses investigacions al voltant de la bisexualitat i dels llibres Resistencia Bisexual (Melusina, 2021) i Nosotras vinimos tarde (Amor de Madre, 2023).
–
ESPAI FORMATIU 3: Desmuntar fronteres: educar en l’antiracisme
Dissabte 28 de febrer | 16:30 – 19:30
L’esplai és un espai antiracista? El projecte Fronteres Invisibles ens convida en aquest taller a mirar-nos críticament com a educadores: què vol dir realment tenir un esplai antiracista? A través de jocs vivencials, debats amb testimonis reals i creació de recursos educatius, construirem un coneixement pràctic i eines concretes per aplicar la inclusió i la justícia social en els nostres esplais.
- Fronteres Invisibles és un projecte social que busca mitjançant l’educació, combatre el racisme, la xenofòbia i la islamofòbia.
–
EXPOSICIÓ: Construint Escola d’Esplac: Una retrospectiva dels últims cinc anys (2021-2025)
Diumenge 1 de març | 10:00 – 11:00
Compartir, reflexionar i enfortir les pràctiques educatives que construïm des dels esplais com a objectiu principal, l’Escola d’Esplac ha sigut i és un espai formatiu generador de discurs polític i educatiu de referència per a Esplac, però quin és el camí que ha traçat els últims anys? Enguany a l’exposició farem una retrospectiva de les últimes cinc edicions per reflexionar sobre els reptes plantejats i els reptes pendents al voltant de la pedagogia transformadora. Peça a peça, construirem esplais on la pràctica educativa no només sigui crítica, sinó també transformadora.
–
PÒDCAST EN DIRECTE: ‘Com dir’t’ho’: L’educació en el lleure: transformació o resistència?
Diumenge 1 de març | 11:30 – 13:00
Com resistim sense perdre l’esperança? Què vol dir transformar des de la quotidianitat de l’esplai? Quines petites accions poden ser grans canvis? Quin és el paper de l’esplai com a espai de militància pedagògica? Una conversa oberta amb veus diverses del món del lleure que ens portarà a reflexionar sobre el paper polític dels esplais en temps de crisi social i retrocés de drets.
- L’Escola de Formació Guillem Agulló és una eina de pensament al servei de l’activisme juvenil dels Països Catalans. A través de la recerca, formació i dinamització cultural, busca oferir una fotografia panoràmica de l’avui i, alhora, ser propositiva en el demà: activar el pensament crític, reforçar coneixements i dotar les noves generacions de recursos per transformar la realitat.










