El cap de setmana del 15 i 16 de febrer hem celebrat a Santa Coloma de Gramenet l’onzena edició de l’Escola d’Esplac, sota el lema ‘Esplais antifeixistes: educant en valors, lluitant contra l’opressió’. 

Durant l’Escola d’Esplac 2025 hem debatut sobre quin és el paper del lleure educatiu en la lluita antifeixista davant l’auge innegable d’uns discursos que defensen l’hegemonia privilegiada de sempre. I ho hem fet de la mà de persones i col·lectius que, des de pràctiques diverses, en el seu dia a dia confronten l’estructura d’un sistema violent que pretén esborrar tota diversitat i dissidència. La trobada ha constat de set espais formatius, entre ponències, tallers, una taula rodona i una exposició interactiva, a partir dels quals hem assenyalat alguns dels reptes pendents a treballar des dels esplais.

La jornada de dissabte ha arrencat amb una taula rodona a càrrec de Mamadou Yero Seydi, Rubèn Suriñach i membres del col·lectiu La Màquia – Azadî Jin on, a través de diferents mirades i experiències, s’ha definit què entenem per antifeixisme i què podem fer per combatre’l. El dia ha seguit amb una ponència a càrrec de Marina Garcia Morante, mestra d’atenció a la diversitat i doctoranda en Psicologia de l’educació vinculada a la lluita transfeminista, antiracista i antifeixista a través de diferents col·lectius i lluites de barri. En aquesta xerrada, centrada en el paper del jovent a l’hora de fer front a l’odi i la indiferència, s’ha parlat de la importància de construir un antifeixisme que sigui veritablement interseccional i la necessitat d’interpel·lar els joves amb qui treballem per connectar-hi des de la lluita.

Dissabte a la tarda ha arribat el moment dels tallers formatius, a càrrec del Roc Blackblock de Murs de Bitàcola, el Gimnàs Popular Matilde Landa i l’historiador i professor colomenc Juanjo Gallardo Romero. En aquests, ens hem aproximat a la lluita antifeixista des de tres branques diferents: l’art urbà, l’autodefensa i la memòria històrica.

Diumenge l’Escola d’Esplac ha seguit en marxa i el dia ha començat amb una exposició participativa. Sota el títol Educació en el lleure: del franquisme fins ara. Amb quin fil cosim el present?, aquest espai ha servit per a reflexionar sobre el paper del lleure associatiu durant la dictura i la transició, així com recollir algunes conclusions d’aquesta trobada formativa i fer un aterratge d’idees i pràctiques per aplicar als esplais. Per últim, Pol Andiñach, periodista, escriptor i youtuber i coordinador de Cuellilargo, ha posat punt i final a l’Escola d’Esplac amb la ponència El món que ha d’aparèixer. Reptes i escenaris de l’antifeixisme. En aquesta, s’han analitzat quines estratègies tenen les monitores i els monitors per respondre al feixisme i s’ha debatut sobre qui ha de protagonitzar la lluita.

Amb tot, aquesta Escola d’Esplac ens ha servit per prendre consciència dels reptes que els esplais tenim al davant a l’hora de convertir-nos en un model educatiu realment antifeixista i ha refermat la necessitat de generar espais de reflexió i trobada on col·lectivitzar aprenentatges i pràctiques concretes. Per la Martina Picas i la Mariona Guillén, de l’Equip de Coordinació, “en un context social i polític en què els discursos d’odi estan en auge, els esplais hem de prendre consciència del rol que tenim com a agent educatiu transformador. Volem ser referents coherents amb els valors en què eduquem, entendre l’antifeixisme des d’una mirada àmplia, plural, interseccional i treballar en xarxa per combatre’l”.

Ben aviat podreu consultar tots els continguts de l’Escola d’Esplac al web i al nostre canal de Youtube. Estigueu atentes i atents!