Iniciem un nou curs amb l’energia renovada: fem balanç d’un estiu diferent però que ens ha deixat, a totes aquelles qui hem pogut participar de les activitats dels esplais, un regust molt dolç a la boca!
Des de l’inici de la pandèmia, la prioritat dels esplais d’Esplac sempre ha estat seguir fent l’activitat d’una manera segura, buscant que l’afectació de les noves mesures tingués el menor impacte possible en la qualitat pedagògica de les dinàmiques preparades. La fórmula més escollida per la majoria dels esplais perquè això hagi estat possible ha estat fer menys dies de sortida i adaptar la tipologia de l’activitat a les possibilitats de cada grup. Aquells esplais que no han vist possible, en el seu cas, adaptar-se als nous protocols, han hagut de cancel·lar les colònies o campaments que havien organitzat.
Hem fet un petit sondeig entre els esplais que sí que han dut a terme campaments, colònies o casals, per conèixer quins han estat els reptes més grans als quals s’han enfrontat, i aquestes han estat les seves respostes:
- Adaptar aquelles dinàmiques en les que hi havia molt de contacte i fer en petits grups algunes activitats que estaven planejades per fer amb un nombre més gran de persones.
- Crear de nou un clima de confiança entre el grup d’infants, ja que el caliu que s’havia creat a l’inici de curs s’havia refredat molt a causa del confinament.
- Al fer campaments o colònies separats per grups d’edat, s’ha notat que aquesta interacció ha desaparegut i s’ha perdut un espai de convivència i cohesió molt bonic al que estan acostumades.
- Si bé és cert que als esplais sempre tenen molt present l’educació emocional, en les activitats d’estiu d’enguany ho han tingut més present que mai. Algunes monitores han hagut de formar-se per aprendre a gestionar millor l’impacte que els últims mesos de confinament ha pogut generar sobre la salut mental d’infants i joves.
Tot repte ve acompanyat d’un bon aprenentatge. És per això que quan hem preguntat als esplais quins han estat els aprenentatges més grans que han fet aquest estiu, i que els agradaria mantenir al llarg del temps, un cop superada la pandèmia. Han estat els següents:
- Han comprovat que és possible tenir més present la higiene en el dia a dia de les activitats d’estiu. Molts esplais volen mantenir la freqüència en el rentat de mans per intentar evitar les típiques “passes” de gastroenteritis tan habituals als campaments i colònies.
- Han vist com d’essencial és una bona relació, fluida i propera amb les famílies. Tenir uns canals de comunicació clars i eficients amb elles els ha permès prendre les decisions sobre les activitats d’estiu de manera conjunta.
- Han quedat gratament sorpresos amb l’alt grau d’autonomia i responsabilitat que han mostrat els infants al llarg d’aquests dies.
- S’han adonat de la importància de disposar de locals dignes per poder realitzar la tasca de l’esplai. Cal que els ajuntaments garanteixin que cada esplai disposa d’un local propi que compleixi amb la normativa de ventilació, higiène i grandària.
- Pensaven que era impossible un esplai no presencial, i ho han fet. Pensaven que eren impossibles uns campaments o colònies sense contacte físic i amb mascareta, i ho han fet. Això vol dir que han desconstruït la seva pròpia idea d’allò que és l’esplai i quins són els seus trets irrenunciables. A partir d’aquí toca reflexionar sobre, més enllà d’aquesta pandèmia i un cop passada la crisi, com poden mantenir oberta aquesta mirada cap a noves formes de fer i de ser, amb la finalitat de ser espais més inclusius amb la diversitat.
La conclusió és que les monitores que han realitzat activitats d’estiu ho valoren d’una manera molt i molt positiva, i malgrat els canvis, grans i petites s’ho han passat d’allò més bé.
Aquest curs entrant, els esplais d’Esplac se senten motivats a seguir realitzant l’activitat ordinària adaptant-se a les mesures de la Covid-19. Les monitores i monitors segueixen a l’espera de saber, per part de la Generalitat, quins seran els protocols a seguir, i és per això que estan planificant el curs tenint presents els diversos escenaris possibles: aquells més optimistes, en els que es podran trobar setmanalment, però valorant també la possibilitat d’un segon confinament, en el que cada esplai haurà de prendre la decisió de si seguir d’una manera telemàtica o no.
Som monis imparables, i aquest curs ho tornarem a demostrar!