Un cop hem paït totes les emocions i experiències dels campaments colònies i rutes, els esplais tornem amb les piles ben carregades per preparar el nou curs!
És el moment de recollir totes les valoracions de les accions que hem fet i ordenar-les per donar forma a tot allò que volem assolir en el futur. Abans de l’estiu, en tornar de les vacances, reunions intensives…. Qualsevol format serveix! Però un dels més comuns és «tancar-se» durant un cap de setmana, deixar fora el món real i centrar-se exclusivament en projectar un nou curs d’esplai: objectius, activitats, grups, estiu, càrrecs,… No cal dir que conviure i treballar les dinàmiques de l’equip ajuda també a consolidar la cohesió i els vincles per preparar un curs ple d’aprenentatges i experiències!
I no només ho fan els equips de monis dels esplais: alguns Equips Generals de Sector, un cop escollits a les Assemblees de Sector, també es reuneixen per definir els reptes del nou curs. També ho fa l’Equip de Direcció i la Secretaria Tècnica d’Esplac!
És un bon moment, també, per posar sobre la taula el Projecte Educatiu: que el descobreixin els monitors que s’incorporen a l’equip, actualitzar-lo a la realitat de l’esplai, decidir noves metodologies de treball amb infants, joves i famílies…
L’esplai La Tribu (Mataró) ens explica l’experiència de la seva primera tancada:
Fa tres anys que estem en un procés de transformació i canvis a la Tribu, potser perquè ens hem anat reunint un equip de persones molt motivades amb una gran vocació per l’educació, o potser perquè a força de veure la bona feina que fan altres esplais hem pensat: «Ostres, doncs fem-ho nosaltres també!». O potser perquè socialment estem en un moment de canvi i som les entitats de base qui hem d’agafar les regnes de les nostres vides.
El cas és que no parem de créixer i aquest any, per primer cop, vam decidir fer la nostra primera tancada de 48 hores (que pensareu «si és el més normal del món!», però per a nosaltres ha estat un pas molt important) i amb ella una revisió a fons del nostre ideari, la nostra metodologia, i sobretot del nostre Projecte Educatiu. Sí, ens referim al document que està imprès i guardat en algun dels calaixos de l’esplai, aquell que es va escriure fa 20 anys i que fem “copia-i-pega” i per l’any següent. Vam decidir que volíem un document en el qual ens sentíssim reflectides, que el poguéssim presentar i sentir-nos orgulloses d’allò que fem (perquè ho fem molt bé o, com a mínim, tan bé com sabem!). Després de molts debats, reformulacions, dinàmiques i preguntes de l’Encerta-la, ja el tenim!
Al Banc de recursos hi podeu trobar dinàmiques i activats per a dinamitzar les tancades o ajudar a revisar els projectes.
En aquest cas us destaquem especialment, l’Esplaipolis, el joc que vam presentar-vos a l’anterior AGO, que recull diferents dinàmiques per reflexionar i debatre al voltant de diversos àmbits del Projecte Educatiu.
I per a facilitar l’elecció dels objectius de curs o quines formacions voleu fer al llarg del curs, feu-li una ullada a l’Encerta-la, una dinàmica que permet al propi equip de monis detectar què fan, com ho fan i què han de millorar i endinsar-se en àmbits concrets per destacar les fortaleses i necessitats de l’esplai.
I vosaltres? Quines dinàmiques o eines heu fet servir per preparar el nou curs? Recordeu que podeu fer-nos arribar les vostres bones pràctiques per tal de donar idees i inspiració a altres esplais!