Monifesta’t
Monifesta’t 2014
Tu que et compromets, que vius amb alegria, que dediques el teu temps lliure al voluntariat, que eduques a infants i joves, que viatges, que ets solidari/ària, que tens imaginació, que et motives, que t’orientes allà on vagis, que tens esperit crític, que t’impliques, que reivindiques, que jugues, que prens decisions, que participes, que ets proper, que et preocupes pel teu entorn, que ets jove, que tens creativitat, que generes confiança, TU QUE ETS MONI D’ESPLAI, RES NO T’ATURA!
La Monifesta’t serà també un bon moment per reivindicar l’important paper educatiu dels monitors i monitores dels esplais. És per això que el diumenge farem una acció per fer-nos visibles i explicar a la ciutadania què fem, qui som i com som els monitors i monitores d’Esplais Catalans.
Dissabte 26 d’abril |
Diumenge 27 d’abril |
||
9:30 | Arribada i inscripcions Killer Organitza: Sector Bages-Berguedà |
8:30 | Matinades, bon dia i recollida espais Organitza: Sector Barcelona |
10:00 | Gimcana de jocs de coneixença Organitza: Sector Maresme |
9:00 | Esmorzar |
11:45 | Final conjunt gimcana coneixença. Presentació MONIFESTA’T 2014 |
9:45 | Aeròbic matinal Organitza: Sector Barcelona |
12:00 | Estona lliure | 10:15 | Guerra de sectors Organitza: Sector Penedès-Garraf |
12:15 | Formacions i debats Organitza: Grup de treball per a la revisió del Projecte Educatiu. |
13:00 | Acció reivindicativa paper dels monis Organitza: Sector Barcelonès Nord i Equip de Direcció |
14:15 | Dinar de carmanyola i migdiada col·lectiva | 14:45 | Dinar popular |
16:00 | Seguim formacions i debats | 15:15 | Sobretaula |
17:45 | Berenar | 16:30 | Comiat Organitza: Sector Baix Llobregat |
18:15 | Tallers Organitzats pels Sectors Geogràfics, les Comissions, l’Equip de Direcció i associacions col·laboradores. |
||
20:00 | Activitat conjunta Organitza: Sector Vallès |
||
21:00 | Sopar | ||
22:00 | Correbars i xaranga Organitza: Sector Camp de Tarragona |
||
23:00 | Concert i Esplac Soundclash Organitza: Sector Camp de Tarragona |
La Monifesta’t tindrà lloc a diversos espais de la població de Vila-seca. Fer la trobada al Camp de Tarragona és una manera de donar a conèixer qui som i què fem en un sector de nova constitució, per a què se’ns escolti i se’ns reconegui la feina que es fa dia a dia a cada un dels llocs on un esplai desenvolupa la seva activitat.
En aquest mapa anirem afegint els diferents espais en què es desenvoluparà la trobada.
Podeu formalitzar les inscripcions a la Monifesta’t 2014 a través de l’Assac On-line.
Abans de començar el procés d’inscripció us recomanem que recolliu prèviament la següent informació:
- Quins monitors i monitores participareu a la Monifesta’t.
- A quins àpats us apuntareu.
- Les talles de samarreta de cada participant.
- Les 2 formacions preferides de cada participant.
- Els 2 tallers preferits de cada participant.
- Quins participants vindreu en autocar.
- Quins participants fareu correbars.
Períodes d’inscripcions
Des del 18 de març fins el 7 d’abril us podeu inscriure a la Monifesta’t a través de l’Assac On-line. Per poder fer millor previsió logística de la trobada, recomanem que us inscriviu en aquest període. A més a més, les persones inscrites en el segon període no tindran samarreta de la trobada.
Des del 8 fins el 16 d’abril s’obre un segon període d’inscripcions extraordinari. Per qüestions logístiques, els inscrits en aquest període NO se’ls podrà lliurar la samarreta de la trobada.
*Inscripcions als tallers de dissabte a la tarda
El dia 24 de març publicarem el programa de tallers que farem el dissabte a la tarda i obrirem un nou pas al les inscripcions que permetrà triar 2 tallers a cada participant. Si heu fet la vostra inscripció abans del dia 24, recordeu que no estarà finalitzada fins que complimenteu aquesta part.
Inscripció pas a pas
Per fer les inscripcions correctament cal que seguiu tots els passos. A cada pas hi ha informació important que cal tenir en compte abans d’introduir les dades. Llegiu-les amb deteniment, gràcies!
Inscripció membres del Gran Comitè
Els membres de comissions, equip de direcció i equips generals de sector que formareu part de l’Equip d’Organització, NO us heu d’inscriure a través de l’Assac On-line. Us enviarem al vostre correu un formulari on-line específic.
Preu
El preu de la inscripció és de 10,80€* per monitor/a. El transport en autocar (5,5€/viatge) i el correbars (5€/participant) són opcionals i tenen un cost a part de la inscripció.
*La quota de participació és de 12€. Com a totes les activiats, per acord del Gran Comitè, el 10% d’aquesta quota es farà efectiu via liquidació a tots els esplais federats.
Totes les persones que formem part d’Esplais Catalans participem en el disseny, la preparació i el desenvolupament de la Monifesta’t. Volem que sigui un esdeveniment fet entre tots i totes, que tothom s’hi senti part i que tothom hi participi activament. Com?
- Els monitores i monitores: fent propostes i implicant-se en la organització d’una part del programa. Participant activament i garantint el bon funcionament de la Monifesta’t. Sent-e els màxims protagonistes!
- Sectors geogràfics: responsabilitzant-se de recollir les propostes dels esplais i encarregant-se d’organitzar i dinamitzar determinades parts del programa de la Monifesta’t.
- Comissions: donant suport en l’elaboració dels continguts de les formacions i els tallers de la Monifesta’t.
- Equips Generals de Sector: garantint la preparació de les activitats assignades a cada sector, elaborant els continguts de les formacions i formant part de la organització durant la Monifesta’t.
- Gran Comitè: fent proposta de llocs, continguts i el funcionament de la Monifesta’t.
- Equip de Direcció: validant el lloc, projecte, procés i pressupost de la Monfesta’t. Elaborant continguts per a les formacions i coordinant el traspàs d’informació entre els diferents equips que fem possible la trobada.
- Secretaria Tècnica: fent propostes tècniques i donant suport en la organització de la Monifesta’t.
Durant la Monifesta’t
Durant la Monifesta’t, les membres dels Equips Generals de Sector, l’Equip de Direcció i la Secretaria Tècnica forman l’Equip d’Organització encarregat de la logísitica de tota la Monifesta’t.
Tots els monitors i monitores seran responsables del bon funcionament de la trobada amb el seu compromís en l’acompliment d’horaris, el respecte a la normativa dels diferents espais de la trobada, la seva participació activa i, sobretot, la seva motivació!
La Monifesta’t tindrà una vessant formativa en què aprofitarem l’oportunitat que ofereix un espai de trobada tant important com aquest per fer un punt i seguit a la revisió del projecte educatiu.
Durant les formacions volem trobar i sobretot compartir, els “perquès” que ens porten a fer esplai d’una manera concreta i no “fer-ho així perquè s’ha fet sempre”, per poder-ne extreure els punts en comú que tenim els esplais. Seràn formacions doncs, en què compartirem què fem els esplais sobre diversos temes, identificarem nous reptes, concretarem les tasques que desenvolupem els monitors i monitores i, esperem que ens enriqueixin i ens generin ganes de continuar aprenent i millorant la nostra tasca educativa.
Farem 26 formacions simultànies que es duran a terme entre el matí i part de la tarda de dissabte. A l’hora de formalitzar les inscripcions a la Monifesta’t, cada participant podrà pre-inscriure’s ales dues formacions que prefereixi de tota la llista. La organització s’encarregarà de distribuir els participants en les formacions segons les vostres preferències. El mateix dissabte 26 d’abril us comunicarem quina formació se us ha assignat. Les formacions que no tinguin un mínim de participants no es podran realitzar.
Si vols contribuir al procés de revisió del nostre projecte educatiu i ajudar-nos al disseny de les formacions, et demanem la teva col·laboració contestant l’enquesta que trobaràs aquí. Són només 2 minuts! Moltes gràcies per endavant!
Programa de formacions
Tot seguit podeu consultar el programa de formacions i anar pensant la formació a què us agradaria participar:
1. La diversitat cultural
L’entenem com la multiplicitat de mitjans pels quals s’expressen les cultures dels grups i de les societats. Aquestes expressions culturals es transmeten dins i entre les societats. Què diu el nostre projecte sobre l’atenció a aquesta diversitat cultural? Què fem a l’esplai? Som capaços de ser suficientment oberts per incloure persones de diferents cultures? Ho hem de ser? Hem de renunciar a aspectes essencials de l’esplai? Que ha de pesar més la tradició o la diversitat?
2. La diversitat funcional
Aquest concepte s’utilitza per substituir el terme discapacitat per tal de treure’n la connotació negativa. Alhora fa referència a referir-se al fet que entre els membres de la societat cadascun té unes determinades capacitats, la qual cosa genera una diversitat que (com la resta de diversitats) ha de ser gestionada de manera que no es produeixin exclusions o discriminacions. Què diu el nostre projecte sobre l’atenció a la diversitat funcional?Què fem a l’esplai? Som capaços de ser suficientment oberts per incloure persones amb necessitats diferents i específiques? Ho hem de ser? Hem de renunciar a aspectes essencials de l’esplai? Que ha de pesar més la tradició o la diversitat?
3. La coeducació
A l’esplai treballem la coeducació, però se’ns plantegen algunes preguntes. Com tractem el gènere. Com és crea la identitat de gènere. Evitem els mecanismes i les dinàmiques que reprodueixen desigualtats de gènere? Com ens relacionem entre els monitors i monitores, com ens relacionem amb les famílies? Com ens relacionem amb els nens i les nenes? Compartirem conceptes i eines operatives per al dia a dia de l’esplai.
4. L’educació emocional
A l’esplai eduquem de manera integral infants i joves. Com tenim en compte l’educació emocional a l’esplai?Controlem què transmetem emocionalment als infants? Tenim en compte els sentiments dels infants a la hora de pensar les activitats? Formem infants i joves sensibles en temes socials, però prou forts emocionalment per fer front a les problemàtiques personals?
5. L’educació per la salut
És el procés d’aprendre a responsabilitzar-se del propi estil de vida. A l’esplai fem educació per la salut. Què en penseu? Tenim en compte temes de salut en el quotidià i en les activitats? És important el que consumim a l’esplai? És important el que consumim els monitors i monitores? Ens hem d’amagar si fumem? Els infants poden saber que fumem i bevem fora de l’esplai? Com tractem el dret al propi cos? Hem d’obligar als infants a acabar-se el menjar? Com entenem l’alimentació?
6. L’educació sexual
És el terme emprat per a descriure l’educaciósobre lasexualitat humana, l’aparell reproductor femeníimasculí, l’orientació sexual, lesrelacions sexuals, l’ús d’anticonceptius, elsexe segur, lareproducciói altres aspectes de lasexualitat humana. A l’esplai fem educació per la salut. Què en penseu? Amb totes les edats? Tenim en compte l’educació sexual en el quotidià i en les activitats? Tenim eines per fer-ho? Tractem el dret al propi cos? Quin paper tenim els monitors i monitores? Quin paper hi tenen les famílies?
7. L’educació ambiental
L’educació ambiental és un procés permanent en el qual els individus i les comunitats prenen consciència del seu medi i aprenen els coneixements, els valors, les destreses, l’experiència i, també, la determinació que els capaciten per actuar, individualment i col·lectivament, en la resolució dels problemes ambientals presents i futurs. Com treballem aquests aspectes amb els infants i joves de l’esplai?
8. L’aprenentatge vivencial
Volem fer un anàlisi del quotidià, l’infant com a protagonista de la seva vivència i del seu aprenentatge. La importància de l’aprendre fent, de l’assaig-error, de l’assumpció de la responsabilitat de les conseqüències dels nostres actes. Volem millorar l’observació que fem dels infants, de l’espai i de com es relacionen i ens relacionem. Les estones lliures són importants? Quin objectiu tenen? Son lliures per a què i per a qui?
9. L’espai educatiu
L’espai educatiu és el lloc on esdevé l’acció educativa. Quina importància té? Hi ha diferències entre educar dins i fora del local de l’esplai? Fins quin punt és important tenir o no tenir finestres. Parlarem del no espai, dels àpats, els trajectes (bus, tren, carrer)…
10. El sentiment de pertinença
És una dimensió social de la persona, un aspecte clau en el desenvolupament personal perquè el sentiment de que formes part d’un grup ajuda a sentir-te ubicat i poder desenvolupar les potencialitats. La construcció d’aquesta dimensió col·lectiva és abstracte, perquè parlem de persones. Ens costa definir-la per treballar-la, així que tendim a representar-la. La representem amb elements, hàbits, etc. que ens ajuden a definir el col·lectiu del qual formem part. El primer marc on es desenvolupa el sentiment de pertinença és la família, el segon l’escola i l’esplai! Ho tenim en compte?
11. El grup
El grup és el més important per a l’infant a l’esplai, a banda de què hi fem. Com formem els grups a l’esplai? Com fem el pas dels infants d’un grup a l’altre? Què té més pes la tradició o la coherència amb el projecte educatiu? Deixem que un infant es canviï de grup si se sent més còmode en un altre d’edat superior o inferior? Som creatius a la hora de fer grups? Què ens aporta treballar amb grups verticals?
12. El càstig
El càstig està relacionat amb l’aprenentatge vivencial i amb l’assumpció de la responsabilitat de les conseqüències dels nostres actes. Parlarem de l’autoritat i l’autoritarisme. De la jerarquia. De la coherència educativa. Parlarem també dels premis, de les expectatives que tenim com a monitors i monitores i les que creem als infants.
13. Els campaments, colònies i rutes
El fet de marxar de l’entorn habitual fa que els infants descobreixin les capacitats que tenen. Aquest nou context és ric per si mateix en descobriments, dona lloc a noves possibilitats de joc. O es pot convertir en el nou joc.Els campaments, colònies i rutes faciliten l’aprenentatge entre iguals perquè trenquem les barreres de la persona gran i la petita. L’adult juga i actua en el joc proposat i guiat per l’infant. L’infant marca les normes i el context (no els grans als petits..!).
14. Les activitats internacionals
Són aquelles activitats que inclouen infants, joves i monitors de diferents països que comparteixen un projecte comú. Quines són les característiques pròpies de les activitats internacionals? Quin sentit tenen per als infants i joves? Com les escollim? Com les preparem? Com ens preparem per aquestes activitats? Com afrontem la interculturalitat?
15. L’internacionalisme
Com treballem l’internacionalisme a l’esplai? Aprofitem les oportunitats que ens ofereix el contacte internacional. Entenem internacionalisme com l’actitud de mirar cap enfora, de compartir experiències i projectes, la interculturalitat. Quin sentit té en el projecte educatiu de l’esplai? Què aporta als infants i joves?
16. La música
Escoltem música a les estones lliures i als tallers, abans d’anar a dormir i potser al despertar-nos. Però fem servir la música com a eina? La música i el cant ens permet que gent molt diversa faci coses conjuntament. Els centres d’interès també poden incorporar la música i donar protagonisme als infants.
17. Les TAC (tecnologies aplicades a la comunicació)
Els monitors i monitores tenim clar que volem treballar sobre la xarxa. El problema és que normalment ens creem uns personatges de cara als infants a l’esplai que es pot veure destruït a través de la xarxa. Els problemes a la xarxa són els mateixos que es donen a la realitat. Els monitors i monitores tenim molt poder en transmetre què vol dir el respecte, la comunicació.
18. El joc
La única condició que un joc sigui un joc és la llibertat. S’ha de jugar per voluntat de cadascú, sense obligació, si li posem obligació, matem el joc. Quan programem pensem en el joc i els seus objectius o ho fem a partir dels objectes que tenim? Guanyar no és dolent, lo dolent és no ser humil. Quines possibilitats ofereix el joc cooperatiu? Sabem jugar als jocs cooperatius?
19. El conte
És important conèixer la diversitat que ofereixen els contes. Cal donar l’oportunitat a la literatura infantil que transgredeix, que canvia el paradigma, els rols de gènere, de classes… Els contes no són només per infants també són una bona eina per a treballar conceptes amb grups de joves. No busquem que els contes ens donin lliçons, cerquem contes que expliquen una història, que ens emocionen, que ens captiven.
20. El centre d’interès
Cal descobrir les veritables necessitats dels infants perquè això ens permetrà conèixer els seus interessos a partir dels quals ells cercaran el coneixement. Els centres d’interès han de respondre a interessos dels infants o han de fomentar la imaginació. El fet que els centres d’interès siguin “màgics” ajuda a tractar temes reals amb més distància?
21. El treball en xarxa
És el treball de col·laboració i complementació entre diferents entitats i recursos d’un mateix àmbit territorial. Com ens relacionem amb els agents externs a l’esplai? Com influeixen aquests a l’esplai? I el que és més important, com afecta (directament i indirectament) a l’infant (el centre de la nostra tasca educativa) la relació amb l’entorn? Quin sentit té en el projecte educatiu de l’esplai?
22. L’expressió corporal i els tallers
L’expressió corporal és la tècnica que desenvolupa la capacitat d’entendre el propi cos i d’interpretar amb ell, per poder relacionar-se amb els altres. Els tallers permeten desenvolupar les capacitats d’interpretació i expressió mitjançant materials físics. Treballem l’expressió artística? Fomentem la creativitat? Com? Quina finalitat els donem? Fem teatre amb els infants? Amb quina finalitat? I amb el joves?
23. Qui forma part de l’esplai?
L’infant, els monitors i monitores i les famílies formen part de l’esplai. Com entenem cadascun d’aquests agents? Quin paper tenen a l’esplai? Hi ha més agents que formen part o influeixen a l’esplai? Els tenim en compte? Quin paper hi juguen?
24. La participació dels infants
Parlarem del paper de l’infant a l’esplai, l’infant com a protagonista de la seva vivència i del seu aprenentatge. Hi ha límits en la participació, els hem de marcar, depèn de l’edat o de les característiques dels infants? Parlarem també de les assemblees infantils, com a espai de trobada, de decisió, de valoració. Sobre el treball per projectes com a mètode de treball amb els infants i com a eina per aconseguir fites col·lectives.
25. La participació de les famílies
Parlarem del paper de les famílies a l’esplai. Com participen a l’esplai? Ajuden, organitzen, són una comissió? Hi ha límits en la participació, els hem de marcar? Fem assemblees amb les famílies, fem valoracions amb les famílies? Les famílies poden decidir sobre l’educació que donem als infants, sobre els valors de l’esplai? Ens cal una junta de famílies a l’esplai?
26. La participació de l’equip de monitors i monitores
Parlem del paper dels monitors i monitores a l’esplai. Com ens organitzem? Ens organitzem tenint en compte la metodologia pedagògica de l’esplai? L’organització de l’equip de monitors i monitores reflexa com és l’esplai?
Durant la tarda de dissabte tindrem tallers de diferents temàtiques organitzats pels sectors geogràfics i comissions d’Esplais Catalans.
Com a les formacions, cada participant es podrà pre-inscriure a dos tallers i la organització s’encarregarà de fer la distribució final de participants per cada taller. El mateix dia 26 d’abril se us informarà del taller que se us ha assignat tenint en compte les vostres preferències.
1. Contes eròtics lliures d’estereotips (o no)
Organitza: Sector Bages Berguedà
Tens fantasies? Vols compartir-les? En aquest taller indagarem en els nostres desitjos per posar-los en comú i descobrir què s’amaga darrera dels nostres somnis més carnals.
2. Quidditch
Organitza: Sector Baix Llobregat
Versionarem i jugarem al famós joc de la saga de llibres Harry Potter.
3. Jocs de rol
Organitza: Sector Baix Llobregat
Crearem un espai amb diferents jocs de taula, com ara el Munchkin, un macro-llop, un twister, etc…
4. Guerra de Centres d’interès
Organitza: Sector Camp de Tarragona
Creus que els centres d’interès del teu esplai són els millors? O és que no et deixen mai disfressar-te del que vols i sempre et toca pringar? Tens ganes de desmelenar-te i fer el burro? Apunta’t a l’increïble Batalla de Centres d’Interès, mostra la teva imaginació i capacitat d’improvisació. Guanya cada batalla i ves escalant rondes fins convertir-te en el campió de la Monifesta’t.
5. La perspectiva de gènere a través dels contes
Organitza: Comissió de Gènere
Treballarem la perspectiva de gènere a través dels contes.
6. Europa
Organitza: Comissió Internacional
Què hi ha a Europa? Què faltaria? Què cal millorar? Què entenem per Unió Europea des d’Esplac? Acostarem Europa a monis i esplais per a poder fer propostes de l’Europa que volem.
7. Risoteràpia
Organitza: Sector Maresme
Farem una cadena de dinàmiques en les que es posarà en joc la improvització i la creativitat de les participants, amb la finalitat única de fer-nos riure les unes a les altres. Sortirem ben relaxades i plenes d’optimisme i autoestima!
8. Vagines i penis d’escuma
Organitza: Sector Maresme
Farem una dinàmica amb fotografies d’aliments per introduir el tema i seguidament crearem vagines i penis perquè cadascú les utilitzi com li vingui de gust.
9. Juguem al Joc del llop
Organitza: Sector Osona-Ripollès
Recordeu el joc del llop on hi ha els vilatans, el policia…? Us presentarem aquest joc des d’una altra perspectiva, en viu i en directe. No us ho podeu perdre!
10. Samarretes
Organitza: Sector Penedès-Garraf
*Informació ben aviat!
11. Cultura popular de l’esplai
Organitza: Sector Vallès
Coneixem els jocs tradicionals de la cultura esplaiera? Aquells jocs tant coneguts que han dominat part del nostre temps els dissabtes a la tarda. No t’ho pensis més, i anima’t a jugar-hi!! I per si no en tens prou, a la part final del taller, participa en l’elaboració d’un mural gegant!
12. Geocaching per Vila-seca
Organitza: Sector Camp de Tarragona
No sabeu què és? Doncs és una activitat lúdica que es pot jugar tan a la ciutat com a la natura i que consisteix en buscar “tresors” amagats per altres jugadors mitjançant un aparell GPS. Per fer-ho curt i ras, podriem dir que és com una gimcana però utilitzant un GPS per anar a buscar els tresors o pistes en les coordenades que ens indiquen. Si voleu saber-ne una mica més, aquí teniu l’enllaç de la viquipèdia GEORECERCA.
Per a la Monifesta’t hem creat un multicatxé especial pel centre del poble i de temàtica esplaiera, que només es podrà fer durant aquell cap de setmana. Per fer l’activitat caldrà que porteu un GPS, o bé que us descarregueu alguna aplicació gratuïta per fer geocaching, com ara C-geo.
13. Els infants contra els desnonaments
Organitza: Equip de Direcció d’Esplais Catalans
Directes des del Pla de Bages la Chiqui PAHC versionen el mític conte dels tres porquets i en fan una obra de teatre amb moltes improvizacions. En la seva versió, però, no hi ha un llop sinó un banquer que vol desnonar les tres porquetes protagonistes. En acabar l’obra els pares i mares dels infants de la PAHC Bages ens explicaran com funciona la PAH i com els seus fills o filles hi estan involucrades.
14. Que la nit no et confongui!
Organitza: Casals de Joves
Massa sovint en els ambients festius baixem la guàrdia davant actituds i agressions sexistes. Possessió i control en les relacions de parella, pressions estètiques cap al nostre cos o la nostra manera de vestir, rol de les dones com a objectes o reclams sexuals, comentaris homòfobs, mesurar la suposada “virilitat”, envair els espais personals, limitar la nostra autonomia afectiva… Són només alguns exemples. Un ambient relaxat i de desconnexió no justifica tolerar aquestes situacions quan les veiem. Si les detectes, reacciona!
15. Reduint Petjada
Organitza: Comissió Reduint Petjada
Des de la Comissió Reduint Petjada us animem a compartir amb nosaltres una estona divertida i amb bona companyia en la qual, mitjançant un joc de rol, ens preguntarem com el model actual de consum influeix en la nostra quotidianitat. Animeu-vos!
16. Taller de circ
Organitza: Sector Barcelona
Es treballarà l’equilibri a través de corda fluixa, on hi hauran 3 nivells, iniciació, aprofundiment i expert. Hi haurà, a més, demostració dels talleristes de diferents tècniques. El taller tindrà un racó amb maletes de circ, amb diferents malabars, xanques o monocicles per combinar-ho amb la corda fluixa i treballar l’equilibri.