Fa un parell de setmanes va tenir lloc l’AMAS fest, celebrant els 40 anys de Spielbus. AMAS son les inicials d’ Arbeitsgemeinschaft Mobile Animation Salzburg, que es tradueix a Grup de treball de animació mòbil a Salzburg, subvencionat per l’ajuntament. Doncs bé, aquesta és l’àrea on treballo jo.
Aquest projecte es va crear fa 40 anys i porta ja 32 anys funcionant, i es dedica a anar a diferents parcs de Salzburg amb un autobús (d’aquí el nom Spielbus, que es tradueix en “autobús de jocs”), principalment a les zones més marginals. Hi ha tres organitzacions que porten el projecte: Kinderfreunde, Spektrum i Kinderwelt.
El lema d’aquest projecte es “Jugar on viuen els nens”, ja que a molts infants els seus pares no els deixen anar sols gaire lluny i, per tant, estan limitats al parc més proper a la seva casa. L’objectiu del projecte és incentivar el fet de jugar al parc en lloc de quedar-se a casa, i millorar la qualitat de vida dels infants i famílies en l’entorn de vida immediat en els districtes de Salzburg.
El meu projecte però, difereix una mica de la resta, ja que al KECK, plantegem objectius de curs, temes pedagògics mensuals i una excursió al mes. Treballem en els mateixos parcs cada setmana, al barri d’Itzling, de manera que podem establir una relació amb els infants que van sovint al parc, sabent que nosaltres venim.
Què fem un cop som al parc? És una mica més complex d’entendre; jo vaig arribar amb la mentalitat de l’esplai, i em va costar un temps entendre que simplement no podia funcionar als parcs, ja que potser prepares una activitat i no hi ha gaires infants aquell dia, o plou, o bé simplement no hi volen participar perquè prefereixen dibuixar o jugar a futbòl. Ens hem d’adaptar a les necessitats dels infants als parcs i treballar en valors a través d’activitats com manualitats, cuina i esports. Per exemple, treballem la resolució de conflictes a través del futbòl, alternatives saludables amb la cuina, creativitat amb les manualitats… A part, tenim a Momo, el nostre centre d’interès, que ens ajuda a guiar qualsevol activitat cap al tema que es treballa aquell mes (respecte, refugiats, religió, discapacitats, salut, què sé fer bé, etc.).
Ara que el meu any de voluntariat està acabant, he trobat important fer una reflexió sobre el projecte en el que he estat treballant i comparar-lo amb la meva experiència a l’esplai, sent conscient que son dos projectes molt diferents, amb necessitats diferents. Tot i així, és important reflexionar sobre què he aportat i que m’emporto.