Redacció: Joana Vilà Soriano de l’Esplai Pa amb Tomàquet (El Papiol)
El Sector Baix Llobregat va organitzar un Curs d’Acollida del Programa Marta Mata (CAMM) durant el 15 i 16 de febrer, on hi vam participar 30 joves aproximadament. El curs va tenir lloc a El Papiol i van participar dos esplais del sector, l’esplai Pa amb Tomàquet (El Papiol) i l’esplai Arc de Sant Martí (Torrelles de Llobregat).
Se suposa, o almenys és el que es diu, que quan vas a un curs és per aprendre coses noves però d’una forma seriosa, assegut en una cadira i davant d’una taula, prenent apunts o escoltant atentament. Els cursos, però, acostumen a ser intensius, 14 o més hores de curs en dos dies. De manera que et pots acabar avorrint o si més no, cansant, ja que tantes hores poden resultar pesades. Nosaltres ho vam fer diferent.
L’objectiu d’aquest curs, com bé indica el nom, era instruir-nos i orientar-nos per ser conscients de la important tasca del monitor i monitora d’esplai, però d’una manera divertida, participativa i dinàmica.
La primera activitat que vam fer, va ser intentar, per grups i mitjançant una subhasta, aconseguir el màxim de valors que poguéssim. Després, a tots els grups se’ls plantejaven diferents situacions imaginades, però possibles. Amb els valors que tenia cada grup, havíem d’intentar resoldre-les. Va ser una tasca complicada però molt interessant, perquè vam veure que s’ha d’anar molt amb compte a l’hora de resoldre segons quines situacions, ja que hi ha molts factors que poden intervenir-hi. A la vegada ens vam divertir intentant buscar les millors solucions possibles, aprenent els uns dels altres.
Una altra activitat que vam fer, i potser la més llarga de totes, va ser inventar-nos dues o tres activitats que duressin mitja hora per després posar-les en pràctica. Ens vam posar en grups de 4 o 5 persones i cada grup s’havia d’inventar una activitat. Teníem diferents grups d’edats i les activitats havien d’estar adaptades a les seves necessitats i interessos. Després, els creadors havien de fer de monitors i els altres havien de comportar-se com a infants de l’edat corresponent al grup per intentar fer les activitats. Va ser molt interessant perquè vam comprovar que planificar activitats no és tan fàcil com sembla, s’han de tenir en compte els objectius que vols assolir, de quins recursos i materials disposem, la metodologia i moltes més coses. A la vegada vam riure molt perquè interpretar el rol d’un nen o nena de diferent edat i posar-se a la seva pell, ens va semblar molt divertit.
Per últim, a la formació del diumenge al matí, vam recuperar el tema dels valors, intentant recopilar tots els que un monitor/a hauria de tenir, que no són pocs!
Va ser un cap de setmana molt profitós i ens ho vam passar genial. A part d’aprendre moltíssim sobre la tasca de ser monitor/a, vam compartir moments increïbles amb la gent de l’altre esplai. Van ser 24 hores molt intenses que se’ns van fer molt curtes. Els dos esplais ens vam entendre de meravella i tots tenim moltes ganes de repetir.